Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Saturday, January 21, 2012

Suatu saat

Suatu saat dulu kawan aku pernah bertanya, kau nak kahwin dengan siapa dah besar nanti?
"Dengan orang 10 tahun lebih muda, ataupun 10 tahun lebih tua." Aku jawab.
"Kalau takde?" Dia tanya balik.
"Dengan gitar, boleh?"Aku jawab.
Dia kata aku gila.

Kami sekawan ketawa. Masa itu tiada masalah lagi. Masih kecil muda.

Masa muda itulah dikenang semula detik manis.
Dalam celahan detik manis itu rupa-rupanya ada pengajaran buat bekal zaman dewasa ini.

Suatu saat dulu pernah merasa macam mana ponteng sekolah, ponteng kelas, datang lambat, kongsi gelap dengan budak cina, main judi tikam-tikam (ustaz kata haram baru berhenti), baling penyapu dekat budak lelaki yang kacau budak perempuan dalam surau, ada masa kau jadi kaki pukul, main mercun belakang bengkel KH, curi nota kimia dekat makmal, main ceper dekat belakang kelas, tulis sajak tentang cikgu BI dan Add Math yang berkepala botak kerana masalah keguguran rambut, kena baling dengan ais sebab buat lawak masa eksperimen fizik, kena hentak kepala dekat meja sebab main gendang meja macam drummer. Vandalisme bakat terhebat dalam diri kau dan minat itu menebal, perhimpunan pagi baca buku 15 minit, kau baca majalah komik.

Jawatan. Kau benci jawatan. Jawatan pengawas dan pengawas pusat sumber yang cikgu selalu tawarkan, sampai cikgu tanya kenapa benci, kau jawab "saya tak suka sibuk dan mencari publisiti sana sini". Sebelum pergi sekolah, kau make-up mata jadi merah lebam macam kena tumbuk, sampai cikgu disiplin kedua panggil dan tanya kenapa, kau jawab "saya ada kes kat luar cikgu", riak wajahnya seperti risau akan kes itu, kau pula berlalu macam gitu sahaja. Kawan-kawan pelik mengapa diberi jawapan seperti itu, kau cakap "bila lagi nak kenakan cikgu seksi tu."

Suatu saat dulu, kawan baik kau ialah seorang ketua pengawas, kau pula seorang penjenayah sekolah. Tapi masa itu, kau punya nama diangkat jadi ketua sebanyak tiga tahun berkali-kali (menyampah). Yang penting, kau ketua tingkatan yang sporting dan ada niat jahat nak ajak kawan-kawan ponteng kelas fizik, (niat je). Kau juga seorang ketua yang menguasai kelas terbersih setiap minggu dan rasa tercabar apabila kalah dengan budak kelas seni, kau hias kelas kau macam pelamin. Sesiapa buat sampah dalam kelas, kau tulis nama dia 'pembersih itu cantik dan kacak'. Kau sangat sayang pada anak buah kelas kau dan rakan baik kau, iaitu ketua pengawas yang sabar mendidik kau sampai jadi baik sikit perangai, (eceh...baik la sangat). Keistimewaan kau, masa sekolah dulu suka pergi perpustakaan baca buku, disebabkan atas kesedaran kecicirin ilmu kerana terlebih main di dalam kelas. Imej kau ialah budak datang lambat ataupun budak sumber ilmiah (bangga tapi malu-malu).

Dan ayat yang paling diingat.
"Ustaz percaya, kamu akan jadi baik bila besar nanti, biasanya gitu, orang masa kecil-kecil nakal, dah besar ni baik. Ustaz dulu pun gitu. hikhik." Doa ustaz selaku guru disiplin pertama yang baik hati. Ustaz misai aku betul-betul rindukan saat kau mengajar dulu.

Tapi kan...nakal budak zaman dulu, tak sama nakal budak zaman sekarang.

Adik-adik, kakak risau tengok gaya adik-adik zaman sekarang, bukan masalah disiplin sahaja, tapi masalah akidah, adik-adik tahu tak maksud nakal dengan jahat itu berbeza. Kakak tengok, adik-adik ni kecil-kecil bukan main pandai buat 3gp, dah berupaya bagi cucu haram dekat pengetua sekolah, dah salah guna beg plastik hitam. Kelam kabut kami dibuatnya.

Adik-adik, janganlah rasa bersalah terlampau dulu baru ingin menjejak kebenaran. Pabila kita pernah buat salah, sampai satu tahap, rasa bosan dengan kesalahan itu dan ingin hidup dengan betul. Ini lebih selamat, dan menakutkan lagi pabila kita sentiasa merasakan bahawa diri ini baik dan betul sampai lupa sebenarnya kita berdosa. Maka, kerana dosa kita masih beringat. Barangkali.

Janganlah kumpul dosa sikit-sikit lama-lama jadi bukit, ingat nak kumpul duit syiling ke?

***********************************************

Suatu saat dulu kau tak pernah jadi gengster sekolah,
Suatu saat dulu kau pernah jadi pendamai kepada gengster sekolah,
Suatu saat dulu kau pernah jadi gengster sekolah,
Siapa pun kau?
Suatu saat kau yang dulu, jadi kenal suatu saat kau yang sekarang.
Harap faham.




Kalau kau rasa berbuat amal peroleh pahala itu sesuatu yang MAHAL,
Maka, berani-beranilah cuba mengumpul dosa.

Kerana nanti muncul sebuah duka pada akhir jalannya.


No comments: