Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Saturday, January 14, 2012

Memujuk Diri

Ramai yang datang sini minta jadi pendengar,
Bila sudah ramai, banyak jugalah rahsia yang telah aku pegang. Amanah.
Aku dengar saja,
Mesti diwajibkan lidah ini untuk membalas kerisauan hati mereka,
Sudah terbiasa, komunikasi dua hala.
Aku balas ikut selera,
Janji aku rasa kata-kata itu masih dalam wahyu dan akal.

Satu malam,
Aku betul-betul tiada idea,
Kering untuk membalas,
Aku cuma kata.

"Boleh kakak cuma jadi pendengar saja. Kakak takde ilham nak cakap apa-apa." Aku berkata dalam nada perlahan.

"Boleh, orang cuma nak ada orang lain yang mendengar saja." Adik rasa puas.

"Sekurang-kurangnya lega. Kak cuma nak pesan, yang sudah tu sudah, sudah terjebak nak buat macam mana? sekarang perjalanan panjang mula dengan langkah pertama. mulakanlah langkah pada DIA. Akak pun tengah terkapai-kapai nak mula. Kira ok apa, dia minta putus, boleh terus bercinta dengan ALLAH." Aku cakap sambil pandang mata dia, macam pandang kamera. Cukup tajam pada aku.

"Adik tahu... tak payah luah masa dulu-dulu, pendam saja." Adik berkata.

"Kakak tak tahu mana yang betul. Pendam ke luah ke? pendam lagi bagus kot. Tapi, urusan cinta ni biar ALLAH uruskan, kita diam-diam saja. Jangan dengar lagu-lagu sedih ni lagi. Ini semua lagu boleh buat orang bunuh diri. Dengar zikir, itu terapi namanya." Aku cakap saja yang terlintas dalam akal dirasakan betul.

"Bunuh diri, ada-ada je kak ni,hehe...akak, adik nak dia je boleh tak...dah sayang sangat ni."

"Kawal baik-baik. Jangan ikutkan sangat. Kakak nak cakap lebih pun, bukan kakak yang bagi hidayah. Bukan kakak yang pegang hati adik dengan hati budak laki tu. Kakak cakap lebih pun, kakak tak tahu apa jadi dengan takdir masa depan. Minta tenang dari DIA. Minta DIA yang jaga. Kakak tak tipu. Dalam sujud adik yang lama tu, adik nampak apa dalam hati?" Dalam hati, pergghhh. Meremang bulu roma aku. Takut ALLAH murka.

"Entah...kadang-kadang. adik khayal...adik penat dengan perasaan cinta ni." Adik berkata-kata dalam keadaan hati yang lesu nampaknya.

"Cuba adik jangan pandang dia. Bukan setakat jangan pandang pakai mata, tapi pakai hati sekali." Aku penat berlawan dengan perasaan dia.

"Adik, tak mampu." Adik tertunduk pilu.

"Sebab itu jangan jatuh. Jatuh ni sakit dik." Aku pun tidak tahu-menahu mengapa ini jadi kesimpulan akhir  bagi perbualan kami.


~~Cerita tidak akan bersambung kerana, 'adik' tersebut sedang masih dalam proses~~





Terlintas dalam hari sanubari aku bahawa memujuk 1000 orang lebih mudah, daripada memujuk diri sendiri...
Bagilah berapa ramai pun.

Orang boleh berhenti menangis kalau kita bagi tisu, kita bagi bahu.
Orang boleh kenyang kalau kita berkongsi makanan,
Orang boleh jadi baik kalau kita bagi nasihat,
Orang boleh jadi memaafkan kalau kita pandai nak minta maaf,
Orang berhenti marah kalau kita pandai mengalah dan berlebih kurang,
Orang boleh berhenti merajuk kalau kita sudi memujuk,
Orang boleh jadi bahagia kalau kita hiburkan hati dia yang sedih,
Orang boleh tersenyum kalau kita buat lawak.

Tapi, apabila ingin memujuk diri sendiri, diri sendiri boleh jadi gagal.
Entahlah, aku tak tahu macam mana?
Yang aku tahu, serah pada Allah. Allah saja boleh pujuk hati aku.




Aku memang tidak sepandai mereka hendak berbagi-bagi nasihat,
Lagi-lagi bab cintan cintun,
Cari kaunselor lain ek,
Aku cuma pesan buat diri dan yang lain,
Kawal hati diri baik-baik,
Allah tahu usaha kau,
Doa boleh ubah rasa-rasa jiwa dan takdir.

"Seram saya dibuatnya."

No comments: