Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Thursday, January 5, 2012

Imaginasi Menguasai Hidup

SEKAPUR SIRIH

Imaginasi pada aku ialah berangan...ye berangan. Berangan tak habis-habis. Pelabuhan untuk aku berangan yang terunggul sekali adalah dekat Telok Kerang sampai Rambah. Ini kampung aku, ada laut untuk senja dan malam untuk aku renung redup. Bila aku benar-benar ingin keseorangan dan kedamaian, aku akan cari laut untuk dipandang dalam 10 hingga 20 minit. Ciptaan Allah benar-benar ada kelebihan. Memang cantik hasil Ilahi. Sebab itu aku kurang senang belajar hidup di Kuala Lumpur, tiada laut tuan-tuan dan puan-puan ye...tiada.

Imaginasi boleh menipu ruang lingkup hakiki manusia. Tapi, ada satu imaginasi yang membuatkan matlamat jadi indah untuk menuju. Contohnya, kita diberi bayangan syurga itu bagaimana, bukan? Itulah imaginasi hakikat yang betul-betul indah boleh memangkin amal dan tingkah kepada lebih baik.

Sebagai seorang manusia, kita suka berimaginasi yang seronok-seronok. Mengikut arus remaja yang aku dah lalui, kawan-kawan nak pakwe 'sweet'. Aku tak fikir apa-apa, benda couple ini benar-benar mengelirukan aku. Aku tidak menerima kekeliruan. Adik aku cakap, bercinta itu buang karen, cinta dekat sekolah itu cinta monyet. Bagi sesiapa yang bercinta di sekolah itu, maka, disahkan bahawa beliau seekor monyet bukan manusia. Inilah yang dipanggil belajar dari kanak-kanak.

Mengikut arus kedewasaan yang aku alami bersama rakan-rakan, sekarang nilah. Umur tahap-tahap nak kahwin, masing-masing berangan nak suami memahami, terima seadanya dan macam-macam. Hakikatnya, perkahwinan bukan suatu yang mudah. Lihat saja kisah hidup cinta emak dan ayah kita, bukan mudah bukan, banyak ujian.

Atas ini mukadimah sahaja, bawah ini baru isinya :

Imaginasi ini kebiasaannya melibatkan angan-angan kesempurnaan yang ingin diaplikasikan dalam kehidupan. Memecahkan fantasi kepada realiti. Sehinggakan seseorang berasa marah apabila berhadapan dengan seseorang yang tidak sempurna. Imaginasi manusia ini bahaya sebab menolak ketidaksempurnaan bulat-bulat tanpa melihat situasi semasa.

Bagi aku, KETIDAKSEMPURNAAN ITU IALAH KESEMPURNAAN

Ketidaksempurnaan boleh menyebabkan hati kita rasa sedih. Ini kebenaran bukan penafian. Contohnya, "aku tak mampu jadi kawan yang baik, tak macam kawan-kawan lain." Sudah sedih gitu pula.

Manusia ini takkan pernah sempurna. Baik dalam melangsaikan tanggungjawabnya (masya'Allah), mahupun berlaku adil dalam hidup dan dirinya sendiri. Manusia itu sendiri dicipta untuk bergantungan. Tanpa kita tahu atau sedar manusia itu tidak pernah penuh dan selesai tanpa perkongsian.

Tipulah kalau ada orang cakap kat kau, "Hi, Mr. Perfect".  Jangan percaya dia sedang menipu.
Kalau ada orang puji begini, kau jawablah "ALLAH lagi perfect, DIA yang bagi aku sedikit perfect ni."

Manusia perlu bergantung. Bergantung yang macam mana ye? bergantung yang berupa pergantungan sepenuhnya pada ALLAH. Kita berkongsi segala dengan ALLAH. Takkan bercerai simpulan janji hidup bersama dengan ALLAH, runtuh gulungan emosi yang melambung tinggi, malahan lebih manis, hilang jiwa insan dalam setiap nafas taqwa. Beginilah, sama-sama kita buat sehabis baik dalam pekerjaan, selebihnya pulang pada ALLAH. Kerana ALLAH Maha Mengetahui, Percaya hanya ALLAH yang sempurna.

Aku pernah bertanya pada kawan aku,"Kau muka macam ada masalah je, ceritalah kat aku."
Dia jawab biasa-biasa,"Tak payahlah cerita, Aku masih ada yang kat ATAS."

Ringkas. Dia budak kampung macam aku, dia budak biasa yang dalam hatinya bertuhankan ALLAH. Melalui ringkas jawapan dia. Aku boleh nampak terang, bahawa kesempurnaan ALLAH telah melengkapkan jiwanya. Kerana dia melengkapkan ketidaksempurnaannya pada tempat yang betul, pada ALLAH.

RANCANGAN MANUSIA PADA KEHENDAK BUKAN KEPERLUAN

Percaturan hidup manusia ini, sejujurnya aku nak cakap. Mereka melebihkan kepada kehendak berbanding keperluan. Hati mahukan Hyundai Sonata tapi dapat Myvi lagi best je. Hati mahukan rumah Hartamas, tapi dapat rumah limas. Hati mahukan gunung, tapi dapat lembah. Hati nak pakai Galaxy tab tapi, dapat Nokia E71 je, yang mewah-mewah itu bukan keperluan, lainlah kau orang kalangan peniaga, pendakwah atau komposer. Pergi sana sini perlukan benda ni. Hati nak pakai benda alah tu, tup-tup, tengok-tengok kau guna buat main Angry Bird je. Macam budak-budak.

Jadi mahu salahkan siapa kalau kau tak dapat pakai yang gah-gah ni. Nak salahkan mak ayah selalu minta duit dekat kampung untuk biaya adik belajar? Nak salahkan ALLAH, rezeki kau sempit. Nak salahkan kos hidup tinggi dekat KL. Diri sendiri sudah terima seadanya belum?

Paling baik, bersyukur dengan apa yang ada. Apa yang dikurniakan itu, ada atau tiadanya itu adalah satu kurniaan, adalah satu ujian dari ALLAH untuk melihat tingkat iman kita.

Untuk belajar erti syukur, kau perlu kenal apa itu hakikat.
Dan aku kerap bilang kata-kata ini dalam hati, kekayaan itu ujian, kemiskinan itu nikmat. Muktamad.

No comments: