Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Sunday, January 8, 2012

Belum Tayang 901

Ada pun yang menanggung di pundak rasa, yang memberat itu cuma rasa. Kejapan berlalu mengiringi masa perubahan saat roh masih berlegar dalam jasadnya. Hanya serasanya rasa ini punya berjuta-juta perisa. Apabila berhadap tunduk, terpaksa redah cuma yang ada seksa terdesak ingin dilenyapkan biar lepas pada angin laut malam. Biar sekejap cuma, tapi pada siapa-siapa tiada. Jika diberikan pada yang merasa itu benar-benar merasa cuma inilah.

Luka lara yang ada dalam dada singkap-singkap ada hujungnya. Intai cerita lama memang yang ada cuma luka lara duka. Seakan menolak nikmat jika berfikir luka lara tiada sudahnya. Yang merasa dan melihat mahu luka lara ini menjadi ilham bait hari depan, pada kata keliling kawasan hidup punya banyak makna kerana luka lara inilah.

Dipinta bantu, dihulur sambut. Cuma kadang huluran itu tidak pernah akan disambut. Bukan berhenti dari pinta-pinta, cuma diizin Dia jalan begitu rupa. Pinta-pinta pada Dia tidak memusnahkan harap selaut segunung. Yang jadi dewasa manusia inilah, cuba rasa mengecap nikmat sebentar cuma atas muka bumiNya jika selagi daya. Maka, sampingan itu dirasa juga luka lara dan menjadi dewasa.

Moga dibuka pintu rasa yang melambung huru-haranya hanya buat yang berhak. Satu dalam ribu itu cuma satu. Dan ribu itu, ribu-ribu yang harus diterokai untuk jumpa yang satu itu.

Cuma masih mahu satu itu buat persinggahan ini berlama-lama.

Pernah kau tahu tentang hadis ini, ini pesan rasul, orang yang Allah kasih, Kalau kau tak mengerti, lambat-laun akan mengerti. Daripada Abdullah bin Abbas ra, Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud, : "Takutilah doa orang yang dizalimi, sesungguhnya tiada hijab di antaranya dengan ALLAH swt." (Riwayat al-Bukhari)


Ketagihan ini buat aku jadi sedih,
Boleh jadi berlaku sekali lagi menanggalkan dan meninggalkan.
Kerana bagiku, ikhlas itu sangat halus dari mata jarum. 

No comments: