Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Tuesday, January 17, 2012

Kekosongan Bukan Janji

"Assalamualaikum, ada berita manis ni, der... Johor kosong der." Adik bercakap dengan abang.

"Waalaikumusalam. Dah tu...isilah Johor...tapi kan, wahai buntal, jangan yakin sangat. Sabah, Sarawak tunggu kau. Haha, ketawakan dia." Abang bagi teguran secara tidak membantu sebesar zarah pun.

"Hehe, kejam ek ayat kau." Adik terasa payah dalam hati.

"Eleh...nak nangislah tu. Pergilah Sabah, nanti boleh kurus, Haha, hmm...ni aku nak pesan, jangan bangga sangat dengan kekosongan Johor kau tu. Belum tentu kau balik Johor. Yang penting sekarang, malaslah aku nak cakap lagi, hakikat hidup, hakikat hidup..." Abang malas nak ulang ayat yang dia selalu sebut.

"Haa, faham-faham, hakikat hidup, rezeki Allah yang pegang." Adik membalas.

"Bukan tu je, ada lagi." Abang sambung dengan nada sekata.

"Apa lagi?" Adik tertanya-tanya.

"Doa." Abang jawab pendek.

"Doa...betul la, doa boleh mengubah takdir. Doakan aku juga ek. Biar kuat doa-doa keluarga kita terkumpul. Doa dari mak ayah, dari adik-adik, dan doa dari abang-abang tercinta," Adik mohon doa abang dengan cara sopan santun.

"Tercinta ek, uwekkk....doa tu kau jangan risau la, kau selalu ada dalam doa aku, kau duduk sana belajar je elok-elok. Doa je yang boleh ikat kita dengan Tuhan. Allah takkan lepaskan kita dalam sedih hati." Abang membebel penuh hikmah.

"Harapan itu namanya doa. Aku ingat sampai bila-bila." Adik bersemangat kembali.

"Allah tahu hati kau. Minta pada DIA elok-elok. Sepenuh hati itu penting. Jangan main-main depan DIA. hati penuh tau masa inta. Jangan harapan je lebih, kuat kena ada sekali."  Abang menambah ayat yang membuatkan adik keliru-keliru.

"Kuat?" Adik memang cepat kabur. Sengal.

"Kuat tu maksudnya, kalau kau sudah puas berdoa, tiba-tiba Allah tetap bagi Sabah atau Sarawak. Maka, kau kena kuat untuk hadapi semuanya. Itu maknanya Allah nak duga kau. Doa tertangguh untuk yang lebih baik. Janganlah tak puas hati pula bila tuntutan tidak tertunai. Tapi, janganlah risau, DIA maha penyayang." Abang jawab secara keabangan.

"Janji yakin. Hati yang penuh. " Adik tambah sikit.

"Dah penuh kan? Minta la, doa jodoh sekali. Kau ni lambat la. Hakikat hidup ni." Abang masih dengan trademark lama.

"Hah?...malulah. Nak minta pe? takde apa-apa pun pasal tu." Adik terkesima.

"Cakaplah, Ya ALLAH...kurniakan aku suami yang soleh boleh membimbing aku, memahami, terima diriku dan keluargaku seadanya, dan tidak ketinggalan sentiasa comel di mataku dengan cahaya imannya.  Rupa tak payah minta pun takpe, kau bukan ada rupa pun. hahaha... " Abang cari pasal.

"Aku sedar diri aku siapa. Kau jangan risau." Adik faham gurauan abangnya yang sudah terbiasa.

"Hari tu kan, ada lagi sekali, orang cakap aku baru lepas PMR. Comelnya saya. Gembira sangat hati ni dengar... kau masa darjah 6 orang cakap macam dah kahwin, matangnya muka adik aku. " Abang memang perasan.

"Ok...Assalamualaikum. Nyah! kau dari sini." Adik nak pergi.

"Hahahaha...waalaikumusalam. Jaga diri. " Abang pergi kerana faham.



Setiap apa-apa kita buat,
Untuk keluarga,
Kita risau pasal mereka,
Sampai mati jaga adab depan nyata,
Biar kita tinggal tulang sekerat,
Mata berat,
Titik peluh itu bukan ganti,
Tapi kasih sayang jadi bukti,
Ada sebab ilusi berhenti,
Realiti itu kekunci.

"Johor, simpan namaku untuk bumimu."

No comments: