Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Sunday, June 12, 2011

Tips mengelak dingurat lelaki secara berterusan

Tips ini sesuai untuk perempuan-perempuan bagi mengelak daripada dingurat oleh lelaki secara berterus-terusan. Zaman sekarang, perempuan macam mana pun gaya penampilan dan sopan santunnya mesti kena ngurat. Padahal perempuan tu dah cukup main jaga lagi biar tak nak kena kacau. Tapi kena juga... Aku pun tak faham kenapa (ujian dari ALLAH)...ayat dari wanita kesayanganku ini cukup ringkas dan padat untuk semua :-

Saidatina Aisyah RA pernah berpesan,
"Sebaik-baik wanita adalah yang tidak memandang dan dipandang"

Jadi ini antara tips yang aku nak kongsikan :-

1) Kalau lelaki tu ada gaya macam nak datang dekat, dia seru-seru nama anda, tak kiralah dalam nada perlahan atau kuat. Mula-mula, anda konon-konon tak dengar je. Lepas tu, kalau ada kawan-kawan perempuan yang terdekat, anda cepat-cepat bercakap dengan kawan tu, pura-pura macam lelaki tu tak wujud langsung. Andai kata, kawan perempuan anda tiada dekat kawasan situ. Cepat-cepat pergi dekat tepi dinding, cakap sorang-sorang dengan dinding tu...Kalau nak sedap lagi, senyum sorang-sorang. Sambil tepuk-tepuk dinding. Biar dia seram tengok gelagat anda. Jangan la pura-pura macam kena rasuk jin pula, nanti semua dekat situ takut...bukan setakat lelaki tu je. (biarlah lelaki tu kata anda berlagak...tak mengapa)

2) Kalau dia kirim salam, anda tak payah kirim salam balik semula...jawab pun tak payah. Kalau dia menggedik lagi. Anda cakap je dekat tukang kirim salam tu, "kesah pulak aku..."

3) Masa lelaki tu minta nombor telefon anda. Anda bagi nombor telefon kedai buat keranda. (yang ni pernah berlaku-hasilnya sangat berkesan) Andai kata la, lelaki tu minta nombor anda dari kawan anda. Lepas tu, suatu hari yang malang, anda nampak nombor pelik datang memanggil. Dia telah menelefon anda. Anda angkat je, tunggu dia bagi salam dulu...lepas tu anda jawab, "Halo, ini lumah Ah Peng...lu mau angkat satu nombor ekor haa, wa baru chai nombor ma... lu mau angkat tak, aya...tak nak kaya ka ini olang? Halo,halo...aya lu salah nombor ma..." Tutup terus lepas tu...(suka hati korang nak pakai nama apek mana-mana pun)

4) Kalau lelaki tu usha anda dari jauh...main-main mata ke...anda buat muka macam lepas kena penampar cikgu masa gagal bahasa Inggeris dulu-dulu. Jangan balas mainan mata dia. Walaupun dengan jelingan tajam dan penuh menyampah. Sebab, makin dijeling, makin lelaki tu suka dan rasa nak cuba lagi. Makin panjang la janjang aritmetik kegatalannya...lepas tu, cepat-cepat pakai tudung senget...kalau anda seorang yang melipat tudung, cepat-cepat anda buka sebelah lipatan tudung...biarkan sebelah lipat ,sebelah tidak...baru nampak serabai. 

5) Contoh, bertembung dekat tempat-tempat baik macam tangga surau, anda bertindak selincah mungkin untuk mengeluarkan telefon bimbit. Pura-pura macam jawab panggilan dari mak atau ayah. Kalau dia menggedik lagi, baling pakai terompah surau = sampai kepala dia berdarah. (ada hikmahnya pegang telefon bimbit selalu...boleh berpura-pura)

6) Kesan facebook, twitter,blog, YM, skype, formspring, wordpress, tagged, flickr, kawanlah, multiply dan apa-apa lagi yang lain. Kenal pasti yang insan anda terima itu bukan diri dia yang sedang cuba mengurat. Kalau dia cepat-cepat 'reject' dan 'block' tanpa belas kasihan sama sekali. Bahaya jika dia mengetahui jejak hidup anda...Tahniah anda berjaya mengelak lagi!

7) Kalau dia jerit nama anda dari asrama/kolej lelaki......anda jangan pandang ke atas. Biarkan sahaja, Jika dia menjerit semakin kuat...anda teruskan berjalan...Ataupun dari padang bola dia cuba lemparkan bola dari jauh supaya anda kutip dan campak semula kepada dia. Anda ambil bola itu dan campakkan lagi semakin jauh dari kawasan padang dan teruskan perjalanan macam biasa tanpa melayan dia. Kalau boleh bakar terus bola tersebut...hehe.

8) lelaki tu tanya-tanya pasal anda dari kawan sekelas anda atau kawan rapat anda. Anda nyatakan perkataan ini pada rakan anda itu "Kau cakap dekat budak lelaki tu, aku dah bertunang dengan cikgu tahfiz, aku tak berkenan dengan orang lain lagi dah. Bulan depan dah nak kahwin."

9) Misal kata, lelaki tersebut masih tidak percaya dan tidak berputus asa...tiada lagi cara lain, anda terpaksa menyatakan bahawa anda meminati perempuan. (bahaya...yang ni tidak digalakkan..sebab boleh jatuh fitnah dan maruah anda)

10) Jawapan terbaik..."saya mahu suami bukan pakwe...ada faham??? Kalau nak mengurat pergi ngurat bapak saya...bukan saya." (orang berani...akan berkata begini, tapi hendaklah benar-benar kuat dan berterusan pegang prinsip itu)
 

Jangan pandang lagi...sebab anda sudah terpandang kali pertama tadi...


Najwa Tahir : Tips berdasarkan pengalaman dan pemerhatian. Jika ada pembetulan dan penambahan sangatlah dialu-alukan. Maaf kerana terpaksa menggunakan bahasa yang kasar. Selamat menyelamatkan diri...wahai wanita-wanita solehah sekalian...ALLAH bersama kamu.

3 comments:

tqaroslan said...

=)..

lama dah nak cari tips macam ni.. =)

::KAKAIRINA:: said...

terbaik r bro.
agak2 nya org laki ada tak tips macam mana nak elak di ngurat oleh prmpuan?

Bisikan Rahsia said...

tqaroslan : hee...jmpa jga akhirnya.

kakai : tips ni utk ko jgk der...bdk laki aq rse ada kot, cuma dy org tak post je. waallahua'lam...huhuyyeee...