Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Saturday, May 8, 2010

Rumah Berkat (Bahagian 3)

Adam kini berada di ruangan jeritan batin gelora kesempitan yang dirasa semakin kejam. Kekejangan dapat  dirasai dari sudut mentalnya. Adam melihat kipas itu berputar-putar, di samping otaknya juga berputar sama dalam menggali jalan keluar bagi masalah yang dihadapi.

Adam berjumpa Zaim di bawah. Dia menggaitkan jari-jemarinya tersangkut pada jaring bersilang pagar besi hijau yang menjadi penghalang antara bangunan.


“Assalamualaikum…adik tolong panggilkan abang Zaim.” Pinta Adam pada seorang budak dalam kira-kira berumur 8 tahun.

“Waalaikumusalam…abang tunggu sini kejap ye.” Jawab budak itu.

“Adam, dah lama aku tak nampak kau. Biasanya kau buat lawak, tapi kenapa nampak sedih je ni?” Soal Zaim yang baru sahaja siap membuat mural pada dinding bilik anak-anak kecil.

“Zaim…mak aku sakit jantung, dia terkejut dengar ayah aku lafaz cerai talak dua, mak aku dah hampir pulih, tapi bila dia dengar kata-kata tu dari ayah aku…” kata Adam sambil menangis tersedu-sedu. Suaranya tidak mahu keluar. Tersekat pada kerongkong.

“Adam sabar…Kau kena kuat. Kau kena bertahan.” Zaim memujuk sahabatnya, sambil mengelap air mata Adam menggunakan hujung jarinya.

Adam terasa ingin merangkul tubuh sahabatnya itu. Namun, Pergerakan mereka terbatas kerana terhalang oleh pagar hijau itu. Adam selalu melakukan percubaan untuk masuk ke dalam Rumah Berkat. Tetapi, tidak semudah yang disangkakan, kerana kawalan keselamatan sangat ketat demi anak-anak yatim di dalam rumah itu.

Adam berharap agar dia semakin kuat apabila berdepan dengan dugaan yang mendatang. Adam sepatutnya lebih kuat, kerana kalau nak dibandingkan dengan Zaim. Zaim lebih awal mendapat dugaan hidup apabila tiada emak dan ayah sejak umur empat tahun lagi. Adam sepatutnya bersyukur kerana masih ada kedua orang tua untuk berbakti. Zaim pula, dari kecil lagi tidak tahu bagaimana rupa emak dan ayahnya.

“Adam kau ok tak? Kau boleh sambung apa yang kau nak cakap tadi, pasal mak kau. Aku sedia mendengar…” Soal Zaim sambil tertanya-tanya dalam hati apa yang terjadi pada Mak Esah.

“Mak aku masuk ICU sebab ayah aku ceraikan dia…aku bingung Adam, siapa yang nak derma jantung untuk mak aku, doktor kata mak aku perlu lakukan pembedahan tukar jantung. Aku dengan abang Din dah cuba, doktor kata kita orang tak sesuai dan tak boleh.”  Panjang berjela penerangan dari Adam, bagi menerangkan situasi sebenar.

“Adam, Allah sayang kat kau.” Ringkas Zaim berkata.

Adam mengangkat wajahnya dan merenung mata Zaim. Setelah lama dia menundukkan kepalanya, kerana malu menunjukkan pada Zaim danau jernih di tebing matanya. Pada Adam bukan anak jantan menangis begitu. Namun, dia tidak dapat menahan perasaannya lagi pada saat itu.

“Tapi ini berat Zaim…” Balas Adam ibarat mengeluh dan tidak berpuas hati dengan ujian Allah.

“Allah beri ujian pada hamba-Nya mengikut kesesuaian, Allah tahu kau mampu jalaninya, Dia Maha Mengetahui. Jangan mengeluh wahai sahabatku.” Jawapan dari Zaim cukup jelas dan mampu membantutkan perasaan mudah mengalah yang ada dalam diri Adam.

“Aku takut mak aku tak sempat diselamatkan, doktor kata peluang mak aku ada dalam dua minggu lagi.” Adam masih dalam kegelisahan.

“Adam, kau kena yakin, kau dah ikhtiar dan doa, bukannya kau tak buat apa-apa, mesti Allah tolong kau, sekarang ni kau hanya perlu bertenang.” Zaim menguatkan semangat Adam.

“Zaim, aku tengok kau tenang je…macam tak ada masalah.” Adam berasa lega setelah meluahkan segalanya pada sahabatnya.

“Masalah aku kecil je…aku selalu kena jumpa manusia yang berjubah separuh putih tu. Kau nak tau tak, Adam?” Zaim cuba berkias dengan Adam tentang kata-kata pertamanya dan mengaburi mata Adam dengan soalan.

“Apa maksud kau yang tadi? Aku tak faham la…kau nak kongsi dengan aku cerita apa?” balas Adam keliru dan bertanya kembali.

“Tak perlu faham pun, aku saja je nak berkias dengan kau… kau tahu tak yang persahabatan kita berdua sedang diduga dengan pagar hijau ni, kita dah dekat tapi terhalang.” Jawab Zaim yang sebenarnya jauh dibenaknya, ada masalah yang biar dia saja yang tanggung. Dia membicarakan cerita lain.

Mengerti maksud Zaim akan pagar hijau itu. Zaim juga tidak menggemari kehadiran pagar pengahalang itu. Di hati mereka ada tanda persahabatan yang kukuh walaupun dibenteng.

Adam terus memikirkan tentang kata-kata Zaim.
Apakah maksudnya?
Siapakah itu?
“Lelaki berjubah separuh putih.”

nota kecil : akan bersambung...mungkin entri akan datang ialah penamat cerita ini. maaf jika tak seronok membaca, tak payah teruskan membaca ye...

No comments: