Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Thursday, May 6, 2010

Rumah Berkat (Bahagian 2)


Subuh yang sunyi membangkitkan rasa tenang dalam hati Adam. Apabila bunyi itu bertautan pada hati. Bunyi yang membuktikan manusia berstatus Islam akan menghambakan diri pada Allah. Pabila rindu itu kemilauan, maka Adam bicarakan pada yang Satu di atas tikar sembahyang. Rindu akan kebahagiaan dan kedamaian.

"Abang Rizal, meh lah bangun...sembahyang saing." Pelawa Adam pada abang keduanya.
"Alah...tak guna sembahyang, aku dah memang jahat." jawab Rizal bersahaja.
"Astaghfirullah...abang, tak baik cakap macam gitu." kata Adam pada abangnya.
"Hoi! kau nak pergi sembahyang...pergi la...tak payah ajak-ajak aku. Bingit la budak ni." keras sekali jerkah kata dari Rizal pada adiknya.

Adam membentangkan sejadah untuk solat Subuh. Dalam doa selepas solatnya, dia turut mewadahkan nama abang Rizal agar mendapat petunjuk dari-Nya. 

Adam bersarapan pagi dengan roti dan kaya serta air masak. itu sudah memadai baginya. Dia malas untuk memasak air pada pagi itu. Pagi yang mungkin menceriakan ini, dia membawa hajat hatinya ingin melawat emak di hospital yang terkena penyakit serangan jantung. Adam mengetuk pintu bilik ayahnya. Dia mencari ayahnya untuk memohon izin keluar dari rumah. Namun...bayangan pun tiada.

"aaaaahhhh......"Rizal menguap sambil melangkah keluar dari biliknya. 
"Abang, Adam nak keluar jenguk mak kat hospital. Adam ingat nak tukar ganti dengan abang Din jaga mak kat hospital. Dah lama abang Din tak berehat, asik jaga mak kat hospital." bicara Adam pada Rizal yang tak berguna itu.

"Ada aku kisah...kau nak pergi mana, kirim salam kat mak, cakap kat mak, lepas ni jangan sakit-sakit lagi, menyusahkan orang je...mak sakit-sakit pun, ayah bukan ambil kisah. Sara minah jalang juga ayah cari." jawab Rizal dalam nada sangat biadap.

Rizal memang abang yang tidak bertanggungjawab. Dia lebih kepada gaya hidup yang suka berfoya-foya seperti Pak Mail. Tidak seperti abang Din dan Adam yang lebih kepada menjadi insan yang taat pada Tuhannya. Rizal gemar pergi ke kelab  malam dan menempah gadis-gadis liar yang sudah ditebuk tupai untuk menjadi santapannya pada malam minggu. Dengan nilai kertas yang berwarna-warni sebanyak RM400, dia sudah berjaya menikmati tubuh wanita dengan malam bergaya syaitan. Rizal yang hanya bekerja sebagai pelayan restoran di Hotel Puteri Pacific lebih berminat menjana duitnya pada jalan yang luas tapi hakikatnya sempit.

Adam keluar dari rumah yang bagaikan sebuah epik perjalanan palsu, dia juga tidak ingin kelabu hatinya terus-menerus begini. Dihatinya terdetik janganlah biarkan pelangi berarak pergi andai tiba mewarnai hidupnya suatu hari nanti. Adam tidak mahu berulang kembali ceritera kembaranya yang penuh duka itu. Bukan gayanya menjadikan racun sebagai penawar hidup. Adam kini hanya berserah segalanya pada Allah. Dia yakin inilah dugaan yang terindah walaupun pahit untuk dijilat lagikan ditelan.

Adam menyusuri kawasan bawah rumah flatnya. Dia mengukirkan senyuman buat kanak-kanak yang bermain di kawasan bawah flat quarters polis itu. Taman permainan yang rosak tidak diselenggara dengan baik, menyebabkan kanak-kanak itu tiada tempat untuk bermain. Kawasan bawah rumah flat menjadi sasaran mereka untuk dijadikan pengganti bagi taman permainan yang musnah. Adam menunggang motosikal, walaupun tanpa lesen, dia tetap nekad menuju ke arah Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru. Jalan yang sesak dia tidak peduli, kerana baginya hanyalah.  Matanya ingin menatap wanita yang paling dicintai selama ini. Susuk tubuh emaknya sudah terbayang dipemikiran.

Setibanya di hospital, Adam terdengar suara garau yang dibencinya. Dia pun bersembunyi dan curi-curi dengar di sebalik langsir hijau Wad 12.

"Esah, aku datang ni nak minta kahwin lagi satu, kau bagi je lah...lagi pun kau dah tak larat, sikit-sikit sakit." Pinta Pak Mail yang tak pada kena tempatnya.

"Esah kan sakit bang...tunggu lah Esah sihat sikit. Esah bukan..." kata Mak Esah sambil tersangkut-sangkut setiap patah bicaranya.

"Kau sihat pun nanti sakit balik, aku bukan apa...aku kesian dengan kau, nanti kalau ada Sara tu, boleh tolong-tolong kau." Pak Mail bercakap bagaikan isterinya tidak berperasaan.

"Ayah..." Din menyampuk dari belakang. Abang Din baru pulang dari Bilik Doktor kerana membincangkan soal emaknya.

Adam masih bersembunyi dan tidak kelihatan dari pandangan sesiapa.

"Din..., sihat din?" Pak Mail malu sedikit dengan anak sulungnya yang paling bersabar dengan sikapnya.

"Ayah tanya mak lagi elok, Din sihat je...ayah datang ada apa?" soal Din. Mak Esah kembali tenang setelah memegang tangan anak lelakinya yang bagaikan kekuatan baginya.

"Ayah kau nak kahwin lagi satu Din..." sampuk Mak Esah walaupun berat untuk dia mengungkapkannya.

"Kalau itu ayah nak, boleh...tapi tunggu mak sembuh dulu." jawab Din pasrah.

"Betul cakap Din tu bang..." Mak Esah bersuara halus kerana menahan sakitnya. Sakit jantung dan kini menjadi sakit hati. 

Adam muncul dengan barannya. Dia tidak tahan melihat tingkah ayahnya yang disokong pula akan  kerelaan emaknya dan abang Din.

"Ayah...Kalau abang Din redha, Adam tak redha! Cik Sara bukan perempuan baik untuk layak jadi madu emak." Pintas Adam yang memunculkan dirinya secara tiba-tiba.

Pak Mail, Mak Esah dan abang Din terkejut. 

"Kalau itu Adam tak nak...ayah buat keputusan lain." Kata Pak Mail  bagaikan mencabar anaknya sendiri.

"Ayah..." suara Din keluar bagaikan merayu.

Muka Mak Esah semakin pucat dan kelihatan tidak bermaya berbanding awal tadi. Pak Mail tetap meneruskan bicaranya. Adam pula sedia mendengar  kata-kata ayahnya.

"Ayah ceraikan emak dengan talak dua." Pak Mail bersuara yang mampu menyentap jantung semua yang mendengarnya.

Pak Mail bagaikan tiada perasaan malu lagi di khalayak ramai, dia berkata bagaikan orang kurang siuman. Pak Mail tidak menyedari keadaan isterinya yang sakit jantung. Dia pulang dengan megahnya setelah menyatakan lafaz yang dibenci Allah. Dia membiarkan keadaan isteri dan anak-anaknya terumbang-ambing.

Mak Esah semakin kritikal. Din dan Adam berlari mencari doktor. Mak Esah disahkan oleh doktor untuk dimasukkan ke dalam Wad Rawatan Kecemasan. 

"Abang Din...mak masuk ICU, betul ke ni?" soal Adam dalam nada sedih.

"Betul Adam...kita doakan mak sembuh seperti asal." jawab abang Din dengan tenang.

Adam dan Din hanya mampu tegarkan jiwa, jauhkan dari luka, biar nyala kasih sayang antara mereka, seandainya sudah mati kasih ayahnya pada mereka. Mereka tetap menanti sinar.

Adam dan Din lebih rela genggam bara dalam kalbu.

nota kecil : akan bersambung...maaf jika cerita tidak terkait dengan tajuk...(penulis pening kepala sikit)

No comments: