Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Thursday, April 15, 2010

Intelektual atau Spiritual



Intelektual seringkali membicarakan tentang sesuatu ilmu. Contohnya tentang cakerawala dan astronomi. Ilmu yang disampaikan secara berperingkat-peringkat atau berwaris. Setiap pengajaran bermula dari ibu bapa hinggalah kepada anak-anak. Semuanya menerima kefahaman yang sama. Namun, apakah iktibar dari ilmu yang diperoleh. Tetapi, kita perlu sedar bahawa kefahaman ilmu kini lebih kepada  kebergantungan intelektual berbanding spiritual. Memang tahap kesedaran terhadap kekuasaan Allah ada dalam diri setiap hamba-Nya, tapi sampai manakah hal ini mendasari hati kita secara hakiki. Sebanyak mana ilmu yang diperoleh umpama hanya diputar-putar dalam otak...bukan akal. Hakikat pemikiran ialah akal dan hati, gabungan yang menjana spiritual manusia.

Sesuatu rasa yang lahir dari emosi yang positif ini akan melahirkan jiwa yang penuh kesederhanaan. Menerima apa adanya dengan syukur. Sentiasa merasa cukup akan apa yang diberikan oleh Allah. Rasa kehambaan yang akan wujud ini bukan hanya setakat mengindahkan hubungan hamba dan Allah. Tetapi, ini juga akan mengindahkan hubungan sesama manusia. 

Kita perlu sedar, apakah tujuan memperoleh ilmu...sama ada untuk kegunaan lahiriah sahaja atau batiniah. Sampai tahap kesedaran ilmu berbentuk dunia tidak terkesan di hati. Contohnya, ilmu Sains tidak dianggap ilmu agama...maka, diasingkan dari dasar akal. Walhal, ilmu sains membuktikan kekuasaan Allah. Yang sewajarnya, setiap manusia sepatutnya menyedari hakikat kegunaan ilmu bagi mengaktifkan daya spiritual (ketuhanan). Rasa kehambaan yang akan menjalinkan sifat sentiasa merendah hati, bersangka baik sesama manusia dan menerima seadanya.

p/s : Soal jawab pemikiran manusia lebih berfokus pada bentuk intelek, jauh sekali untuk terkait dengan sifat dalaman spiritual. Mengapa... dan manusia seringkali bersikap buruk sangka...termasuk diriku yang hina ini.
 

No comments: