Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Friday, December 30, 2011

Umpan

Kita berdiri di tepi sungai, melempar umpan, harusnya pada tempat yang kosong, yang kita yakin ada mangsa bakal menyusul sambut, biar perlahan-lahan datang mencari jeratnya yang sedap.

Kenapa begitu?

Pada pandang ketahuan kita, seharusnya mangsa lebih terpedaya dengan benda yang dilihatnya. Namun, mangsa seperti sudah sebati dengan hal ini, seperti sebahagian dari kejadian biasa dalam hidup mereka. Secara terang-terangan mereka boleh lari dalam kalut takut, semasa umpan itu terjah ke dalam laut depan-depan pandang.

Begitu juga dengan bapak tua dari simpang cahaya,

Menasihat kamu, pasti  mengundang minda tafsiran jiwa bebas dengan adrenalin kasar menujah yang tidak-tidak itu dan ini. Kamu ingin lari selaku jiwa muda, sangkal bicara tua yang banyak garamnya.

“Siapa kau ingin menasihati aku? Anak sendiri sudah kucar-kacir, bukan semua benihmu jadi yang baik-baik, ada juga yang makan duit keruk.” Prasangka.

Takkan mungkin,

Membiar kamu memberi curi segala isi dunia. Meratah khayalan jadi merasa dosa. Melayan alat permainan di sini, hingga lupa babak di sana. Culas hingga merasa derita di hujung bahagia.

Maka,

Pakcik, membantu hulur kamu keping-keping susun suai gambar itu, biar kamu tempelkan sendiri bina ingatan sempadan, pasti saja impaknya lebih dari yang lain. Oleh sebab, pengalaman nasihat dari orang luar itu lebih tembus dalam sekosong-kosong jiwa.

Pesanan secebis ini, ijazah terhebat dari jalanan. Jangan kau hinanya kerana tua dari dosa-dosa lalunya, kerana dia muda pada imannya yang sekarang.

Dan terima kasih bapak tua di simpang cahaya. 
Jika halnya baik-baik, ambil pesannya seperti pesan dari ayahanda.


Ingat,
Boleh jadi anak kecil, bukan sahaja bapak tua yang menasihati.
Dan lebih menarik lagi, boleh sahaja seorang jahil yang memberi ingat tentang baik buruk.
Siapa kita? Cuma hamba yang dalam urusannya ada DIA.



2 comments:

::khrnmzln:: said...

wah,belog dia dah cantek,baru sedap mata aq nk tgk,tulisan dah stabil.hahaha..

Bisikan Rahsia said...

maaf atas ketidakstabilan sebelum ini...cehhh...cantek mende gini, janji stabil cm ko ckp.hihi...slmt membaca