Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Tuesday, December 13, 2011

Ini Pasal Terima Kasih

Sudah berkurun lama tidak mengaktifkan huruf-huruf pegun diserambi ini. Mungkin orang yang membaca blog ini boleh menghidapi selsema kerana habuk yang membukit sana sini.

Jika aku tiada cerita yang membawa faedah untuk ditayangkan. 
Maka, tiadalah...itu sudah konsep dipegang.(bajetnya minah ni...)

Pada suatu hari yang tipikal, setelah kekecewaan menggunung himpit hati aku kerana Mee Rebus Haji Wahid dekat Stulang sudah tutup (pindah kot). Aku lapik kekecewaan dengan berjalan-jalan dalam pusat beli belah Jusco Bukit Indah dengan angin damai. Kadang-kadang saja mata terbakar melihat kelaku budak baru nak up budak zaman sekarang. Apa kiranya yang bakal berlaku pada budak zaman nanti, sudah zaman sekarang begini gayanya. 

Ideologi abstrak aku untuk bersangka buruk dihentikan dengan sepantas kilat. Aku lekas-lekas kirim doa lalu hati, barang sebaris pun jadilah. Siapa aku untuk menilai dosa orang lain, kenang dosa sendiri saja belum temu habisnya.

Terpampang papan tanda effu, kami (aku dan adik lelakiku yang tahan panas) pun masuk ke dalam kedai tersebut. Ye, kedai yang berkemungkinan mengurangkan keping-keping dalam dompet, jikalau berkenan akan barangannyalah. 

Aku dengan rakusnya menapak ke arah baju kemeja. Biasalah adik nak masuk belajar. Dia minta macam-macam, baju kemeja antaranya. Dia yang nak belajar, aku pula yang semangat membeli belah, dia bilang nak jenis tailored fit, berasaskan mata hati yang fokus aku cari bertungkus lumus di setiap celahan gantungan kemeja. Cari punya cari, tak jumpa. Tak kecewa pun. Kedai lain banyak. 

Sedang asyik kami bergurau senda bersama-sama sambil mencari kemeja. Gurau senda dikurangkan kerana serius mencari baju. 

Secara tiba-tiba, aku merasakan ada seorang budak comel telah menarik hujung lengan baju kurungku. Aku pun menoleh dengan wajah tamat tarikh luput. Akibat dari kepenatan mencari kemeja jenis begitu. 

Pandang punya pandang. Budak cina rupanya. Umur dalam 4 tahun. Anak cina memang comel. Putih gebu. Mata manja. Rambut lurus hitam kilat macam Jasmine. Dia kurang senang melihat muka sepuluh sen aku. Aku pun mengembang senyuman. Dia senyum kecil, comel je.  Apabila berdiri depan budak comel, kita wajar kelihatan comel untuk dia.

Perlahan-lahan budak tu menghulurkan Hello Kitty kecil ada spring ke arah aku. Apa fungsi spring tu aku tak tahu. Yang penting aku berbunga-bunga tengok aksi dia. Seluruh firasat aku mengatakan budak ini sangat comel. Subhanallah, comel sungguh ciptaan ALLAH. Sudahlah comel, berperangai comel pula. Tambahan lagi, aku memang suka Hello Kitty (pengakuan ini amat memalukan). 

Dengan penuh perasaan pelik, sangsi, musykil dan tertanya-tanya, bertubi-tubi masuk ke dalam saraf otak aku  "kenapa bagi benda alah ni kat aku ek?" 

Aku membulatkan mata secara tragik sambil kening terangkat kedua-duanya. Bulat mata bukan tanda marah. Tapi tanda tanya. Dia cuma buat muka tak faham apa-apa. Dia tetap teguh menghulurkan Hello Kitty itu pada aku. Aku tak ambil-ambil dari tadi. Angan-angan tentang tanda tanya sebentar tadi cepat dipadamkan, dan segera Hello Kitty itu aku ambil dari tangan dia.

Dia mengundur ke belakang sambil buat muka comel. Aku senyum saja, tak tahu nak buat apa. 

Dalam hati berbisik, "Kau tak reti ucap terima kasih ke? budak tu pandang kau dari tadi tau. Nak terima kasih dari kau kot. cepatlah cakap."

Dia tengok lama-lama, agak lama sambil mengundurkan langkah. Aku pun panggil dia dengan isyarat jari dan mata terkenyit sebelah. Dia mendekat perlahan-lahan. Cerdik budak ni. Dia dekat, aku pun mencangkung dan ucapkan "Terima kasih adik."

Dia tak faham aku cakap apa. Bahasa Melayu kan, dia kecil lagi, tu yang tak faham kot. Aku alih kepada bahasa Cina."Xie xie."

Dia senyum puas sambil menganggukkan kepalanya. Aku sempat cubit pipi dia. Dia melambaikan tangan dan cepat-cepat berlari-lari anak ke arah emaknya. Aku lambai balik. 

Selepas itu, aku dengan adik pun keluar dari kedai effu, masuk pula ke kedai F.O.S, aku tengok dari jauh, budak comel tu main sorong troli dengan adik dia dekat luar kedai, rupa-rupanya pada tangan dia ada BEN 10, benda sama macam aku, aku punya HELLO KITTY. (walaupun zaman Angry Bird...kami tak kesah pun)

Nota Buku Lali : Pengajaran yang aku dapat, aku perlu biasa dengan ucapan TERIMA KASIH Jangan sibuk tertanya-tanya, sangsi, musykil dan sewaktu dengannya. Ucapan ini sebagai tanda menjaga hubungan baik sesama manusia. Begitu juga, ucapan Alhamdulillah apabila terima nikmat ALLAH. 

Aku tanya adik aku, "kenapa dia bagi Hello Kitty ni kat aku ek?" 
Adik aku menjawab, "Sebab muka kau macam kucing gemuk".

No comments: