Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Thursday, December 1, 2011

Harimu...Harimu!

(Ada kawan dalam maktab bilang aku, Split Personality)


"Eh, sengal la kau ni...asik wat lawak je."
"Haha, gila-gila la perangai, tak pernah potong stim mood orang, kasi orang happy je, suka aku ada member macam kau"
"Cam mana nak jadi macam kau ek? bahagia je, cam takde masalah."

~~memang ini ayat yang selalu diberi dengar kepadaku~~

Hakikatnya, kalau kau boleh bedah dada aku hidup-hidup, pergi toreh kulit ini dengan pisau mata tajam, kau boleh nampak betapa rapuh dan reputnya jiwa aku, hancur luluh dimakan duga-dugaan, dengan ragam hati yang sedang menahan sabar seakan-akan jerit meminta dicincang halus lagi. Aku bertahan kerana hadiahnya orang yang sabar, rela dan syukur itu cukup tinggi. Indah syurga tidak siapa mahu menolak, indah dugaan juga sama. Maaf kepada yang lain, kerana tawa dan senyum ini hanya sebahagian dari kepura-puraan dalamanku. Benar, tidak semua perkara bisa terluah. Biar aku telan dan serap, bicara dengan ALLAH itu lebih sedap.

Apa yang aku dendangkan dalam hati hanyalah...
"Kehidupan dunia tidak pernah mulus,
Selepas satu musibah,
Datang lagi musibah.
Kerana ujian diduduki untuk belajar.
Hanya tinggal sebuah pesan : Jangan bersedih!"

Nota hayat : Ada lagi yang lebih sukar...