Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Monday, September 12, 2011

Hati Untuk Dua

"Kadang-kadang kita bosan dengan dunia yang penuh pancaroba, tapi adakah kita sudah sedia untuk ke sana?"
_Najwa Tahir_


Pada aku cinta ibarat matematik...serupa sahaja
1) Selagi otak kau yang geliga memikirkannya, selagi itu kau masih berkira-kira...dan masih bersamanya.
2) Selagi kau boleh tolak, tambah, darab, bahagi....selagi itu kau masih ada cinta...
3) Cinta akan dapat jawapan yang tepat macam matematik...mana ada jawapan matematik kau tulis...'lebih kurang 30 agaknya..." Tak macam jawab soalan BM, BI ke....selagi hati cikgu yang tanda soalan tu sejuk tengok jawapan kau yang logik akal...selagi itulah dia akan bagi betul je...'adik-adik UPSR, doa banyak, minta kat ALLAH, sejukkan hati penanda kertas jawapan'.
4) Dan yang paling seronok ialah, setiap hari kau akan menggunakan Matematik...setiap harilah kau akan ada cinta. 24 jam itu apa? Kita hidup menggunakan masa untuk segala hal terutamanya solat...Topik 'TIME' ada dalam HURAIAN SUKATAN PELAJARAN MATEMATIK. kan cikgu kan? haha...
5) Cinta mula dari kosong...macam Matematik...kita perlu ajar murid dari kosong sebagai menunjukkan nilai tiada apa-apa (bukan mula dari satu)...barulah wujud satu...dua, tiga dan seterusnya infiniti...
6) Yang aku maksudkan cinta yang ibarat Matematik ini, ialah cinta kepada ALLAH...kita mengaku kita menggunakan matematik dalam hidup...begitulah pengakuan kita pada Cinta kepada ALLAH dalam hidup. Sentiasa Bersama...

Memang kan?
1) Hati kita kosong...kosong tiada apa-apa saat kita mula terleka dengan pujuk rayu dunia...ARgghhh!!! Tapi, dalam diam kita mencari...mencari cinta ALLAH...
2) Maka, hati kita menjadi Satu...Cinta yang Satu...Siapa yang tahu isi hati kau? Siapa yang tahu sebalik wajah tenang kau...ada ALLAH dalam hati...siapa yang tahu sebalik senyuman kau...ada ALLAH dalam hati.
3) Itulah hati yang terisi...

Hati Untuk Dua...Janganlah!
1) Kau orang selalu kan bilang yang hati ini untuk cinta yang Satu..."cinta aku saja je..." Aku setialah, cinta aku sorang je" "Weh...dia yang satu...takde lain dah dalam hati ni." (ayat dibina berdasarkan pengalaman rakan sekeliling)
2) macam itulah cinta kau pada agama ALLAH...cinta kau pada ISLAM...cinta kau padaNYA...hati kau perlu sentiasa dalam kebaikan.
3) Hati yang untuk dua ni bahaya...sebab kita tak masuk keseluruhan...semalam boleh buat benda baik...esok boleh buat benda jahat...Fuhh...janganlah lupa akan siapa sedang memandang kita?
4) Kau masih ada hati lagi...bila kau rasa lain macam apabila buat dosa...'MASIH ADA HATI YANG BERNYAWA'
5) Ingat...kita takkan boleh tinggalkan ALLAH...sebab DIA sentiasa bagi peringatanNYA melalui bacaan, pendengaran dan penglihatan kita...macam-macam lagi.
6) Beruntunglah jika hati rasa tak sedap saat bikin dosa...beruntunglah kalau kau dapat rasa gundah gulana ketika Hati terbahagi untuk dua...
7) nama pun...dosa atau pahala...ada dua pilihan sahaja...hati untuk satu...bukan dua...

Tunjukkan Hati Yang Sebenar
1) Tunjukkan hatimu yang sebenar...hati yang sucilah yang sebenar-benarnya...
2) Kalau kita tak tunjuk yang sebenar pun...ALLAH tahu apa yang dalam sudut hati paling dalam. Jangan sembunyi...
3) haha...serius...cerita pasal hati takkan habis sampai bila-bila...sebab kita tak nampak.

Pesanan Ringkas : Aku nak pesan satu hal lagi, menilai peribadi orang lain melalui status facebook, cara memberi komen dan sebagainya kadang-kadang boleh membawa kepada kerosakan hati...selagi pemilik Facebook masih hidup...dia akan tulis statusnya...selagi itu kita akan terbaca dan dalam keadaan sengaja atau tidak, hati akan menilai peribadi orang lain...Hati Memang Mahal. Hati untuk SATU.Sekian.


No comments: