Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Tuesday, February 15, 2011

Anak Ayah 'TAK HOT'


Sudah 22 tahun
tiada melebur wang hadiah buat si anak gadisnya...
ada hanya sekali...sebuah tafsir al-quran...
Ayah memberikan hadiah 'emas' itu seawal usianya 15 tahun...
sebagai tanda hadiah hari lahir hinggalah kini...
itulah hadiah yang sangat bermakna diterimanya
Ayah mahu lihat anak ayah jadi baik
Orang baik ramai anakku
tapi orang yang beragama itu sikit
orang beragama pada akal itu ramai anakku
tapi sedikit orang yang menurunkan ilmu pada akalnya ke hati
...hanya surat cinta dari ALLAH ayah mampu bagi buatmu...
dari dulu ayah tak bagi apa-apa pun...
akan datang pun ayah tak nak bagi apa-apa
sebab ayah tahu anak ayah yang seorang ini lain hatinya,
hatimu mencintai kesusahan...gemar berkongsi biarpun kosong tiada apa.
Ayah tak mahu hatimu diganggu oleh dunia,
 kau mencintai sehelai sepinggang...
bukan tanah berbidang-bidang.
kereta besar gadang, rumah terdandang...

Ingat ye anakku...Tafsir Al-Quran yang ayah berikan itu...
ayah cuma tolong belikan kat kedai je...bukan dari ayah tau...
Tapi itulah hadiah petunjuk dari ALLAH buat hamba-NYA

ayah ingin beri pesanan...ingat dalam hati...
ini ialah pesanan dari seorang ayah buat anak dara yang melonjak dewasa...
ini ialah kasih sayang dari seorang wali yang menjaga anak gadisnya...

Ayah bersyukur sebab anak ayah 'TAK HOT'

Ayah berpesan:
Jadilah seperti makanan yang benar-benar TERSIMPAN di dalam bungkusan...macam gula-gula lolipop, cuba akak fikir, ada ke orang nak makan bila tengok dah terdedah, dah terbuka bungkusan gula-gula tu, kena hinggap lalat, semut dan sebaris dengannya. ayah nak akak tutup aurat...nanti tengok surah an-nur ayat 31.

Anak menerima:
Baiklah ayah, akak kena tutup aurat cam pe yang mak dengan ayah didik

Ayah berpesan:
Tutup bukan sekadar tutup...Tutup dengan sempurna ye...Labuhkan tudung akak tau, supaya kena tiup angin tak risau sangat, kalau nak bersenam, nanti tersingkap-singkap sikit je, tak rungsing sangat,...simpan pinggang tu...pakai baju besar-besar, simpan tulang belulang kecil atau besar...pakai baju tebal, tak mau jarang-jarang. ayah suka tengok akak pakai stokin...teruskan tutup aurat hingga akhir hayat ye.

Aisyah meriwayatkan, bahawa saudaranya iaitu Asma' binti Abu Bakar pernah masuk di rumah Rasulullah S.A.W dengan berpakaian jarang sehingga nampak kulitnya. Kemudian beliau berpaling dan mengatakan: "Hai Asma'! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah datang waktu haid, tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini - sambil ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya." (Hadis Riwayat Abu Daud)

Anak menerima:
Bukan tutup je...tapi kena tutup dengan sempurna ye ayah...tutup betul-betul lagi rasa selamat kan ayah...takdelah risau nak tarik sana tarik sini, bila kena tiup angin...jangan amik baju jarang-jarang yang macam jaring. Lagi ayah...nak dengar lagi...

Ayah berpesan:
Lepas tu...jangan melawa sangat...sebab...yang penting hati tu yang kena cantik dulu, barulah luaran...kecantikan hati tu tempat ALLAH jatuhkan pandangan padamu wahai anakku...wajah pula tempat manusia jatuhkan pandangan...maka, berhiaslah hanya untuk suamimu...jika niat sengaja untuk lelaki ajnabi tertarik padamu...itu sudah salah anakku...walau tutup manapun kamu, sesempurna manapun kamu menjaga aurat...tapi masih ada niat halus tersembunyi sebegitu dalam hati...apa yang akan kau miliki? kosong belaka...sudahlah anakku, tak payah fesyen-fesyen ni...biarlah orang nak kata apa...nampak macam orang tua ke...nenek kebayan ke...makcik-makcik ke...sabar je, 
 luruskan hatimu dalam TAQWA...itu yang mulia di sisiNYA.

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). (Al-A’raaf : 2)

Anak menerima: 
Oh...tak perlu melawa sangat ye...ALLAH kan dah cipta kita cantik-cantik, kenapa kita tak percaya kat kekuasaan ALLAH...sampai nak melawa-lawa kan ayah kan...utamakan pandangan ALLAH...barulah manusia...utamakan hati barulah wajah...

Ayah berpesan:
lagi satu ayah nak pesan...Jangan ikut kata-kata, "jangan bercinta selagi belum habis sekolah"...ni ayah marah dengar ni....cikgu selalu ajar macam gini kan kat sekolah...nanti dah jadi cikgu...jangan ajar anak murid macam gitu...Sebenarnya..."jangan bercinta selagi belum berkahwin..." cinta ada bila lepas kahwin je...bukannya jangan bercinta selagi belum habis sekolah. Akak...ayah carikan untuk akak ye...akak jangan risau...sebab hukum ALLAH tu sesuai untuk setiap zaman, walaupun orang selalu cakap..."zaman dulu lain...zaman sekarang lain, dulu boleh la jodoh-jodohkan" kenapa orang nak menafikan hukum ALLAH...bukankah hukum ALLAH tu sesuai untuk setiap zaman...ayah tengok...ada yang pilihan mak ayah tu bahagia je sampai ke akhir hayat...pilihan sendiri tu yang banyak ceria berai sebab dah banyak sangat rasa manis sebelum terdirinya masjid halal...ayah nak tengok mata anak ayah lesu sebab qiamulail lewat malam bukan main mesej dengan "buayafren" lewat malam.

Anak menerima:
Ayah...akak takkan merendahkan martabat seorang wali hanya semata-mata ingin melengkapkan fitrah akak yang tidak sah saat itu...mana mungkin, seorang lelaki boleh mendapatkan hati akak dengan tanpa meminta izin pada ayah...ayah...perhubungan takkan wujud selagi tanpa akad nikah di hadapan ALLAH...tidak semurah itu hati akak boleh dibeli...hanya dengan perkataan "boleh kenal, nama siapa, saya suka tengok awak,awak baik la..."
Ayah...ALLAH kan ada...lebih nikmat ALLAH menjaga akak berbanding lelaki asing...tak perlu teman lelaki asing kejutkan bangun solat tahajud, bagi mesej baik-baik, kejut bangun subuh...puasa sunat sama-sama...
Sebab...ALLAH ada untuk kejutkan akak subuh dan tahajud, ALLAH ada untuk memberikan akak rezeki berbuka puasa sunat...ALLAH ada memberikan petunjuk yang lebih hebat, dari mesej kekasih fana...
cinta pada ALLAH pun terumbang-ambing, tak usah persoal inginkan cinta manusia...
dan...
mana mungkin, cinta manusia amat terisi di hati akak jika CINTA ALLAH SUDAH MEMENUHINYA...

Ayah berpesan:
Sedih ayah dengar...sebab anak ayah dah faham...jangan robohkan 'PRINSIP' akak ye...Jaga batas pergaulanmu anakku...macam mana ALLAH nak jaga kita...kalau kita tak jaga AKHLAK kita... berurusan dengan lelaki bila perlu saja...bukan di dunia luar saja, di alam maya internet pun sama...akak ada penyakit suka tersenyum dan tersengih kan...jangan asyik senyum je ye...nanti bahaya...takut orang lain perasan...senyum kat orang perempuan je, kat lelaki tak payah...kalau terpaksa balas senyuman lelaki bagi yang paling minimum sekali...senyum terpaksa...biar orang kata sombong.

Anak menerima:
Baik ayah....ayah...nak dengar lagi...

Ayah berpesan:
Jika sudah bersuami nanti...ayah akan buat sesi pesanan yang baru...
tapi, akak masih bujang lagi...hehe...tak payah dulu ye...dengar sikit-sikit, nanti bosan kalau banyak-banyak

Anak menerima:
terima kasih ayah...

Ayah berpesan:
sama-sama...akak jaga diri, jaga iman, jaga roh, jangan silap langkah...setiap orang akan sampai pada cinta ALLAH...cuma cara untuk sampai berbeza-beza...semoga akak tak putus asa. bergembiralah ketika diuji...sedihlah ketika tiada ujian...
ayah sayang akak...
jangan risau kalau akak 'TAK HOT', sebab..........

anak menerima:
sebab neraka lagi 'HOT'

Nota Hati : JANGAN TARIK KAKI AYAH KE NERAKA YE AKAK........>>>Allahua'lam<<<

No comments: