Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Tuesday, February 2, 2010

Gagal Merancang, Merancang kegagalan


Assalamualaikum kepada semua Muslim dan selamat sejahtera kepada semua bukan Muslim.

Dengan salam ni aku harap dapat menyampaikan dengan sebaik mungkin, agar tak mengkeji mana-mana pihak. (aku tak niat nak keji, tapi aku cuma mengkritik)...aku nak hurai perkara berkaitan Kempen '1 Malaysia'. Pada suatu hari, aku duduklah berborak dengan kawan aku, Atan (bukan nama sebenar). Dia ni menyuarakan kepada aku...Kenapa ideologi Nasionalisme sering diutamakan, nak faham lagi, bahasa mudahnya kenapa isu bangsa sering diutamakan berbanding isu agama...Si Atan ni pun cakap la satu ayat yang aku sering fikirkan sampai sekarang...Kenapa sibuk nak guna konsep '1 Malaysia'...kenapa tak guna konsep '1 Akidah'...dalam hati kecil aku terdetik, betul apa yang budak kecik ni cakap kan. Akhirnya, kesan yang terlihat sekarang adalah, kucar-kacirnya sebuah perkara. Hal ini aku menilainya sebagai gagal merancang dan merancang kegagalan. 

Heboh konsep '1 Malaysia' dicanangkan sampaikan nak bagi salam pun '1 Malaysia'...perlu ke? cam poyo je adalah...(terkorek-korek isu perut aku mendengarnya hinggakan nak terkeluar segala apa yang aku dah makan)...apa yang nak diherankan, memang dari dulu sampai sekarang perpaduan aku berani jamin susah nak wujud andainya masih ada penindasan. Sikap prejudis yang wujud tiada sebab lain kecuali dasar pentadbiran dan kepimpinan. Mana letaknya nilai bangsa yang nak diterapkan kalau dalam kerajaan sendiri pun masih ada parti berfokuskan bangsa-bangsa yang berlainan sebagai contoh UMNO, MCA dan MIC. (awak fikirlah sendiri orang tak nak terangkan).

Kalau dulu selalu terbangkit sentimen perkauman antara masyarakat Malaysia. Tapi, kini semakin punah tunjang pimpinan apabila rakyat mula memberontak dan menunjukkan tindakan secara halus dalam terang-terangan. Sekarang apa yang boleh dilihat semakin musnah, masyarakat Malaysia dihidangkan dengan berita berbaur sentimen agama (amat-amat sensitif)...selepas sahaja kejadian isu penggunaan kalimah Allah, maka terjadilah isu bakar gereja kemudian bakar surau dan paling dahsyat kepala Ba Alif Ba Ya...diletakkan di dalam Masjid Datuk Harun.

Adakah perancangan '1 Malaysia' ini membuktikan pucuk pimpinan 
GAGAL MERANCANG?
atau
Adakah perancangan '1 Malaysia' ini membuktikan pucuk pimpinan 
MERANCANG KEGAGALAN?
Cubalah lakukan konsep '1 Akidah' pulak...InsyaAllah berjaya.
 
Sebagai analoginya, awak suruh elak kemalangan jalan raya...awak sendiri buat jalan lobang-lobang...terkopak sana sini. Dengan keadaan kesesakan yang tak terkawal lagi...tol sepanjang jalan (memang potong leher betul)
Macam tu juga dengan perkara ini, awak suruh bersatupadu...tapi awak sendiri yang tiupkan sentimen perkauman dalam senyap. Orang yang celik je boleh nampak.
Kenapa tak dapat kawal isu yang besar seperti ini...janganlah pandang perkara ini macam pandang semut kat tepi jalan...
Aku takut duduk diam seorang diri kalau-kalau secara tiba-tiba ada kejadian yang tak diingini berlaku macam pergaduhan tahap kritikal kerana manusia ada tahap kesabaran dan pasti akan meletup suatu hari nanti. 
Cuba bayangkan...seorang pak cik tengah syok-syok hisap rokok sambil minum kopi, tiba-tiba ada orang datang serang dia, tak terkejut pak cik tu...
Perselisihan yang kita tidak sedari akan memuncak umpama puntung api yang kecil mampu berubah menjadi api yang besar.

p/s : Wahai Dato Seri', janganlah cuma tahu duduk berdiskusi untuk tambah kuantiti tahi gigi.

No comments: