Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Friday, November 5, 2010

Pasangan Kekasih Yang Abadi

Ada satu pasangan kekasih yang setia sedang melakukan perbualan...mereka saling menyayangi satu sama lain, mereka sangat mengambil berat dan tidak ingin terpisah. Jika terpisah pun hanya berbeza destinasi dan kawasan. Jika terpisah pun mereka tetap saling berkait dan mungkin mengungkit, mereka tidak mahu melupakan kekasih abadinya. Mungkin ini boleh dinamakan juga sebagai Percintaan Jarak Jauh (PJJ)...mari kita dengar perbualan mereka. Mungkin kita juga dapat pupuk perasaan cinta dalam diri agar subur sentiasa. Nama pasangan kekasih ini ialah KEHIDUPAN dan KEMATIAN...sedap kan nama makwe dan pakwe ni...

Kehidupan : wahai kematian, awak sayang kat saya tak?
Kematian : sayang...saya setia tunggu awak kat sini...

Kehidupan : yeke...tapi kalau saya tak buat apa-apa untuk awak? awak marah tak?
Kematian : mestila marah...saya setia tunggu awak...saya tunggu awak bawa benda-benda yang 'best'. Tapi awak bawa benda tak 'best'.

Kehidupan : maksud awak...? tak faham la sayang...boleh terangkan tak?
Kematian : contohnya, awak datang bawa aiskrim yang dah cair...saya nak aiskrim yang masih keras lagi. tak sedap la kalau makan dah cair...

Kehidupan : habis tu, takkan la saya nak bawa peti ais sampai kat tempat awak ni? mengarut je...
Kematian : kalau awak sayang saya...awak kena usaha untuk itu...awak kena jaga aiskrim tu jangan sampai cair.

Kehidupan : awak...berat la peti ais...ingat benda ringan ke?
Kematian : Ringan kalau awak sungguh2...

Kehidupan : yela...tapi, saya bawa apa yang mampu je la...awak jangan nak paksa-paksa saya...
Kematian : saya tak paksa...baru saya nampak yang awak ni buta dan pemalas sebenarnya...

Kehidupan : Buta? ishh....dah la marah tadi, nak tu nak ni...lepas tu cakap orang buta plak, pemalas lagi...
Kematian : awak nak kat saya...awak sayangkan saya...tapi awak cuma nak duduk diam, bersenang-lenang, goyang kaki, lepas tu awak idamkan alam bahagia ibarat syurga.

Kehidupan : Kalau macam tu...saya tinggalkan awak la...saya nak cari hiburan lain. bosan la dengan awak ni. skema badut. tak steady kacang, dah la macam pari mendak...otak macam jajan. perut tak kecut...
Kematian : ok...awak cari la hiburan lain yang tak ada tujuan tu...nanti awak akan rasa sakit kemudian hari.

Kehidupan : kita putus...
Kematian : awak...kita takkan putus...percayalah...

Kehidupan : saya nak tinggalkan awak...tolonglah faham, jangan terhegeh-hegeh lagi boleh tak? orang dah 'reject' pun tak tau malu lagi ke?
Kematian : saya pun tak nak la kat orang macam awak ni, tapi awak kena ingat...disebabkan awak la, saya jadi macam ni, kalau awak baik, saya dapat rasa kesenangan abadi...kalau awak jahat,saya dapat rasa kesakitan abadi...Maka, kita memang tak boleh terpisah...walau awak tinggalkan saya sekalipun. Saya tetap membayangi hidup awak...awak takkan mampu lupakan saya begitu je...sebab akhir riwayat hidup awak akan jumpa saya jugak.

Kehidupan : bajet bagi ayat 'touching la'...hah? melakak la kat situ sorang-sorang...
Kematian : ikut suka awak la...tapi, awak kena ingat...yang awak tu dalam perjalanan mencari cinta yang suci...kalau awak naik bas...orang lain dah turun jumpa destinasi masing-masing...awak juga pun akan turun dekat destinasi awak...cuma bezanya, orang tekan loceng bas atau awak berhenti dekat perhentian bas kot... kot-kot la kan...kalau awak tekan loceng dulu nak wat macam mana...memang awal la awak jumpa saya.

Kehidupan : memang saya ditakdirkan dengan awak ke? takpe...saya ada banyak pilihan...saya takkan pilih awak...
Kematian : ok...'fine', awak takkan pilih saya...tapi awak akhirnya memang ditakdirkan untuk saya...janji ALLAH itu pasti.

Kehidupan : Saya ni siapa bagi awak? takde apa-apa la...lupakan jela saya...
Kematian : awak episod kedua hidup dalam hidup awak...tapi, akan datang...awak juga adalah episod ketiga dalam hidup saya...

Kehidupan : episod kedua? episod ketiga? ayat cam keling...
Kematian : Awak sekarang berada dalam alam dunia...itulah episod kedua awak, akan datang awak dalam episod ketiga saya, awak akan berada di alam yg mesti awak menyesal apa yang telah dikerjakan selama ni.

Kehidupan : episod ketiga tu alam apa sebenarnya?
Kematian : alam barzakh...

Kehidupan : (tersentak mendengarnya), saya berjanji untuk tidak bersikap seperti itu lagi. maafkan saya ye, awak...
Kematian : awak kena la bekerja sekuatnya seperti ingin hidup 1000 tahun lagi, dan beribadah sekuatnya seperti akan mati esok hati...jangan minta maaf dengan saya...minta maaf depan ALLAH.

Kehidupan : baiklah, saya akan bekerja keras untuk dapat jadi yang terbaik di hadapan ALLAH.
Kematian : supaya hasil cinta kita nanti akan jadi yang terindah sekali...pada episod keempat.

Kehidupan : episod keempat?
Kematian : epsiod keempat ialah alam akhirat...

Kehidupan : saya nak syurga...
Kematian : saya pun...

Kehidupan : I love You...
Kematian : ALLAH love you...


ANALOGI DI SINI IALAH :
aiskrim itu apa  yang kita bawa, amalan di dunia ini yang akan kita bawa untuk menghadap ALLAH...

peti ais  itu pula ialah masa kita bawa amalan itu.kita kenalah bersungguh-sungguh, amal kerana  ALLAH dan tetapkan iman. semasa itu juga jangan buat perbuatan terkutuk agar tidak dipotong markah pahala amalan. Istiqamah dalam berjihad dan mencapai sesuatu kebaikan. Supaya amalan kita terpelihara dari dunia hinggalah sampai kepada ALLAH.

kenapa kehidupan buta dan pemalas?
sebab kehidupan nak yang terbaik tapi tak usaha...macam mana nak dapat syurga...tepuk dada tanya iman.

kenapa pula ada babak bas ye kat dalam dialog tadi?
haa...macam ni la, setiap manusia duduk dalam satu bas, akan menuju ke arah perhentian bas kan....maknanya, perhentian bas ialah hari abadi (akhirat). bas ini pula ialah dunia. bas adalah tempat untuk kita menuju ke destinasi abadi (akhirat) . kita hidup kat dunia ni tetap akan mati jua akhirnya. cuma bezanya tempoh masa tekan loceng bas RAPID KL, turun bas awal atau turun bas lambat. Yang tentukan awal atau lambat hanyalah ALLAH s.w.t...walaubagaimanapun, semua manusia akan mati...sebab bila sampai tempat perhentian bas...semua manusia akan turun dengan pemandu bas sekali...

Tengok drama tak? drama korea la yang selalu korang tatap tu? ( aku pn tatap jugak kadang2)
Drama ada banyak episod kan? drama korea ada sampai 16 episod engkooo...jenuh nak habiskan...kita pun ada drama jugak, drama kita ada 4 episod, semua manusia sama, tak ada yang episod terlebih atau terkurang. Episod pertama alam rohani (rahim), Episod kedua alam dunia (yang baca karya ini masih sedang melaluinya), Episod ketiga alam barzakh (mati), Episod keempat alam akhirat (abadi)

NOTA HATI : Kisah cinta kekal abadi...ada pasangan kekasih yang tidak akan terputus cintanya, pasangan itu bernama kehidupan dan kematian...kedua-duanya saling mencintai dan MENGINGATI, kehidupan akan bertemu kematian, KEMATIAN pula bertanya pada kehidupan...APAKAH YANG TELAH KAU KERJAKAN DEMI BUKTIKAN CINTAMU PADAKU, WAHAI KEHIDUPAN???

PESANAN PENAJA : HIDUP PERLU BERUBAH...SIAPA YANG UBAH? DIRI SENDIRI...MINTA PADA SIAPA? ALLAH...jika kita semakin hanyut, silalah cari sahabat yang benar-benar membantu...jika kita sedar fikrah yang kita lalui dipenuhi orang-orang (buat halau burung kat sawah padi)...bukan orang...silalah cari sahabat yang mengingatkan hatimu pada ALLAH...bersahabat dengan orang yang punyai mata iman...bukan mata nafsu...mudah kalah kena pijak dengan sayitan semudah itu...

"Di mana sahaja kamu berada, pasti mati mendatangi kamu, sekalipun kamu bersembunyi di atas mahligai atau benteng yang paling kuat...” (An-nisa' : 78)