Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Saturday, July 10, 2010

Aku hanya memandang dan menilai...

Engkaukah yang menyeru namaku?
Untuk menoleh ke arahmu
Rasa berat
Walaupun suaramu menjerit bagai di lapangan luas
Bentangan sahara
Aku tetap teruskan langkah meninggalkanmu
Sambil tangan melambai layu

Atau akukah yang sedang berkhayal?
Terasa seperti sedang mendengar jeritan sendiri
Keliru dan sepi
Mencengkam batin sukmaku

Aku termangu berfikir
Seorang lelaki tak cukup hanya menabur kata berharga
Tak memadai cuma mengukir kenangan semanis madu
Bukan amat mudah baginya mengambil dan memberi
Juga menjadikan jauh kepada dekat
Sesuka hatinya

Hati yang penuh ragu-ragu
Aku menganggap kau seperti bermain permainan anak raja
Tidak semestinya dimiliki jiwa wanita itu
Tetapi hanya boleh dipermainkan sahaja

Nota kecil : Ayah aku pernah berkata, kau takkan betul-betul kenal dan cintakan seseorang lelaki itu, selagi dia tidak bergelar suami dan memikul tanggungjawab sebagai seorang ayah buat anak-anak kau. Aku berfikir bahawa, memang fakta kata-kata ayah aku ni...

No comments: