Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Wednesday, December 30, 2009

Layan Diri...Self Service...


Assalamualaikum...aku ni tak la pandai sangat nak bermadah helah, tapi aku nak luahkan jugak...tak kira. kalau korang perasan la. Zaman sekarang punya stesen minyak, banyak la kena Layan Diri atau 'Self Service'. Kat tempat aku semua stesen minyak kena Layan Diri. Tak kiralah...ESSO, MOBIL, SHELL, CALTEX, PETRONAS. Semua guna konsep ni.

Masa mak aku pegi bandar nak isi minyak kereta. Tiba-tiba, kena Layan Diri sendiri...! Mak aku memang SENSITIF dan ALAHAN terhadap perkataan Layan Diri kat stesen minyak.

Mak aq pun tanya la kat sorang mamat 'Juru Pam'...begini soalannya, "Adik, kenapa ek sekarang semua stesen minyak kena layan diri...mak cik ni tak reti nak pam sendiri, maaf la mak cik bertanya." Kata Cik Adah.

Juru Pam pun berkata, "Mak cik ni semua 'government' suruh la cik, kesian kat rakyat kan." Kata Juru Pam yang OKU tu.

Bagus mamat ni, OKU pun masih ada usaha cari rezeki halal (Kata hati aku).
Sekarang ni, mungkin kerajaan nak ajar rakyat Malaysia...Tapi, kesian la kan kat orang-orang tua yang nak isi minyak. Kalau takde anak kat sebelah, camne nak isi minyak kereta...Walaupun tekan-tekan je butang, amik salur pam tu, masukkan dalam lubang minyak kereta. Hah, maka penuhlah tangki.

Namun...bagi orang-orang tua, perempuan pulak tu...cam susah la untuk dia orang kan.

Memang ada sesetengah Juru Pam yang berbudi bahasa sudi nak tolong OK jugak...
Habis, kalau mamat Juru Pam yang lagak cam kaduk naik junjung, ape hal...
Ade ke patut, aku pernah terdengar Juru Pam tu kata kat makcik sebelah pam minyak aku cam gini,
"Mak cik tak nampak ke layan diri ni..." (tragedi maki ini baru-baru saja berlaku)

p/s : Hormati orang-orang tua sebab esok-esok kita akan tua juga...tu pun kalau panjang umur.


No comments: