Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Thursday, December 31, 2009

Karaoke Jamban...TELINGA?


BANDAR PONTIAN


(Muqadimah aku meraban sikit)

so far, aku rasa TAK la best sangat pontian nih...
mungkin sebab aku hari-hari mengadap benda yang sama kot..'entertainment' tak der la sangat hebatnya...ada pun pasaraya 'BILLION' yang jadi tempat budak sekolah 'dating'...(Biasalah budak baru nak besar)...Billion pon cam nak tak nak jer hidup. Wayang pun tak ada... (McDonald tak disediakan eh, yang ada KFC dengan Pizza Hut je)..Nak tengok wayang dengan makan McD kena 'turun' JB. Paling-paling gi main bowling je...dengan karaoke jamban tuh....

KARAOKE JAMBAN...


Berkaraoke dalam bilik kecil yang boleh muat 3 orang je kalau gemuk la geng-geng korang tu...kalau geng kecil molek comel boleh muat 4 orang. Karaoke Jamban sekarang jadi KEGILAAN REMAJA. Memang la berkaraoke seronok, lagi-lagi kalau suara sumbang cam aku makin la nak nyanyi lagi. Tapi, berbaloikah dengan melabur RM1 untuk berDoReMiFaSoLaSiDo bernyanyi atau berhibur dengan nilai kos rendah?...Lepas tu gadai GEGENDANG TELINGA...merosakkan deria pendengaran untuk jangka masa panjang nanti.

Persoalan sekarang, banyak masyarakat Malaysia yang cari hiburan berbentuk kos rendah dan mengenepikan risiko yang akan berbangkit pada kemudian hari... bukan setakat jadi tempat nak berhibur saja-saja, Karaoke Jamban atau Pusat Karaoke Mini nama bukunya, kini menjadi semacam TERAPI minda bagi masyarakat terutamanya remaja.

Tak sedar, secara langsungnya keadaan dalam Karaoke Jamban tu memakan secara perlahan kekuatan pendengaran kita. Pe tak nya, keadaan yang kecik cam tandas awam je boleh memekak sampai keluar bunyi  muzik dari bilik kecik tu...

INFO TELINGA

menggunakan alat pengukur paras bunyi, bacaan terhasil dalam bilik karaoke jamban tu menunjukkan angka yang dahsyat..!!!
mencecah hampir 120 desibel (dB) satu paras bunyi yang melampaui keupayaan pendengaran manusia biasa. Gegendang telinga manusia hanya mampu menampung  bunyi sehingga 80dB sahaja. bunyi yang melebihi tahap itu diklasifikasikan sebagai berbahaya dan mampu menarik nikmat deria pendengaran pemberian Allah sama ada sementara atau selamanya.


p/s : Aku pernah menderita sakit telinga sampai pekak. SAYANGI TELINGA ANDA.

No comments: