Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Wednesday, February 1, 2012

Pesan Kiriman

Paling belum menjelma mana tidaknya...
Bersangka baiklah dengan Allah.

Aku takut bertanya pada ALLAH mengapa dikurniakan ujian sebegini rupa?
Sebab selama aku diberikan kebahagiaan, aku tidak pernah bertanya, 
"Ya Allah, mengapa aku diberikan kebahagiaan sebegini rupa?"

Lama-kelamaan ternyata, di saat kau benar-benar mengenali Allah, kau pasti sedar bahawa memerlukan Allah lebih penting dari udara dan seluruh isi dunia.

Allah Maha Mengetahui,
Dia memberikan aku ubat.
Di saat ujian ini melanda,
Aku benar-benar berdebar menantikan keputusan hari khamis ini.
Yang aku sedar usaha itu ada berkepuk-kepuk,
Kini tinggal tawakal,
Dugaan ini ibarat menarik rambut di dalam tepung.
Kami bermain tarik tali.
Biarkan saja.
Allah yang menentukan.

Malam ini,
Hati ini menginginkan nasihat-nasihat lembut dari jiwa-jiwa pejuang tauhid,
Apabila aku bertemu dalam bulatan gembira,
Sebelum ini dengan naqibah,
Malam ini lebih indah,
Ada murobiyyah.

Ada pesan yang dalam-dalam aku serap.
Melihat wajahnya sahaja meresap rasa iman.
Apatah lagi butir kata.
Berpesan-pesan kepada kebaikan.

Tepat pada waktunya Allah mendatangkan aku ubat, walaupun aku tidak bersungguh mencarinya.
Ya Allah, kau mengirimkan kata-kata semangat biar tertiup masuk ke dalam jiwaku,
Kau kirim hantarkan orang lain buat pesan-pesan hikmah.
Aku tahu.
Allah mengirimkan jiwa ini buat ubat jiwa ini.
Kerana menginginkan kebaikan kau tiupkan kefahaman. 
Terima kasih ya Allah.

Celik-celik hatiku,
Biar aku selam,
Rupanya aku manusia masih tidak bersyukur,
Diduga begini hati penuh keluh kesah,
Walau wajah tersenyum.

Sudah tabah agaknya,
Aku yang dulu dikenali paling kuat menangis,
Kali ini mata tidak pandai menangis depan manusia,
Kerana biar senyap sunyi mengalir airmata depan yang Esa,
Kerana aku tidak dapat tahan menangis apabila bertemu meluahkan padaMu,
Kau tahu ya Allah apa yang terbaik buat aku.

Kalau ini jalannya.
Inilah yang terindah.

Aku pandai berpesan pada rakan-rakan sekelas untuk bertabah hati buat perjuangan sisa ini.
Akhirnya aku sendiri tumpas.

Oh, bukan tumpas,
Sedikit longlai.
Aku kuat sebab ada Allah.
Aku ada hari esok pun sebab ada Allah.
Dan malang sekali.
Mengapa niat di hati kerana Allah.
Jarang-jarang berlaku.
Ikhlas cukup untuk jadi ubat sabar.




Ingat,
Bukankah dalam doa kau sering meminta kekuatan?
Maka, Allah hadiahkan ujian untuk memberikan kekuatan itu.

Apa-apa,
Mengadulah pada Allah.
Ini hanya pesanan berhadap ujian, bukan niat mengadu di dalam blog.


No comments: