Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Wednesday, May 16, 2012

Layakkah Kau Menyambut Hari Guru?

Perkara yang paling menyedihkan ialah apabila 'kau' tidak dapat menyelamatkan akidah seseorang.
Macam mana kalau budak tu tanya dekat aku masa hari pembalasan kelak?

"cikgu kenapa dulu taknak selamatkan saya masuk Islam, sedangkan cikgu tahu saya nak Islam, bukan kristian?"
"Sebab sekolah tak bagi masuk campur dalam urusan keluarga dan agama awak... cikgu dah masukkan dalam isu mesyuarat guru lagi tau...nanti mak awak anggap cikgu ni apa pulak, ayah awak memang dah Islam takde masalah, tapi, mak awak macam mana? lagi pun, cikgu cuma praktikum je kat sekolah tu."
"Kenapa cikgu tak nak usaha bersungguh-sungguh?"
"Guru besar tak bagi cikgu masuk campur."
"Kenapa cikgu biar saya macam gitu je. Kalau cikgu bagi kata-kata semangat dan nasihat mesti hati saya jadi lembut."
"Cikgu tak kuat sebab terikat dengan maktab dan sekolah."

Lalu,
Bagaimana kalau api neraka yang menyambut kerana lemah imanmu dalam berjuang?
Mana pergi roh jihad andai roh kecewa yang kunjung tiba terlebih dahulu.

Bertanya kembali pada diri,
Layakkah kau menyambut Hari Guru?
Sedangkan hari ini ramai anak-anak kecil yang kekeliruan akidah,
Kecelaruan agama punca pecah belah keluarga,
Layakkah kau sebagai khalifah hanya duduk termenung,
Mengenang nasib diri yang tidak sempurna,
Layakkah kau mengaku cintakan rasul,
Tapi...dakwah hanya ada di mulut pertuturan indah hujah-hujah,
Bila duga-duga datang di depan mata,
Akal menggelabah mencari alasan.



Kerana jalan dakwah itu panjang dan pelbagai,
Bukan hanya pada Islam,
Tapi bagaimana dengan belum Islam?
Tapi bagaimana dengan keluar Islam?


1 comment:

Anonymous said...

sabar..

insyaAllah,pasti ada jalannya..