Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Saturday, January 30, 2010

WILAYAH PEMBANGUNAN ISKANDAR dan Hikayat Abdullah

‘Kata orang arif :
Apabila engkau mendapat wang, belikan emas ;
jualkan emas itu, belikan intan ;
jualkan intan itu, belikan manikam ;
jualkan manikam itu, belikan ilmu

Munsyi Abdullah dalam bukunya 'Hikayat Abdullah' telah menceritakan bagaimana kelicikan dan kebijaksanaan strategi golongan penjajah dalam menguasai musuhnya. Usaha British menguasai Singapura bermula dengan tindakan Stamford Raffles  membawa balik Tengku Long ke Singapura dari Kampung Penyengat, Riau dan menabalkannya sebagai Sultan Singapura (Temasik) dengan gelaran Sultan Husin Syah Ibnul Marhum Sultan Mahmud Syah. Pihak British menawarkan gaji RM416 sebulan kepada Sultan Husin dan RM208 kepada Temenggung Abdul Rahman. Atas desakan dari Sultan Husin dan Temenggung maka, gaji mereka kemudiannya dinaikkan kepada RM1000 sebulan kepada Sultan Husin dan RM700 sebulan kepada Temenggung. Dengan itu, ditubuhkan Jawatankuasa Bersama antara Sultan Husin dan British bagi memerintah Singapura. Tetapi hakikatnya, Britishlah yang lebih banyak berkuasa sehinggakan kediaman Temenggung sendiri boleh dipindahkan British ke Teluk Belanga bagi mengelakkan pergaduhan antara orang-orang Temenggung dengan orang dari Melaka. Kemudian, British mengeluarkan pelbagai peraturan baru seperti larangan membawa senjata (kecuali 12 orang pengawal Sultan dan 12 orang pengawal Temenggung), larangan berjudi, larangan pemakaian hamba dan sebagainya.

Di zaman Tuan Crowford, beliau telah meminta Sultan Husin menyerahkan Singapura sepenuhnya di bawah pentadbiran British dengan menawarkan gaji yang lebih lumayan RM1300 sebulan untuk Sultan Husin dan RM700 untuk Temenggung. Di samping imbuhan segera RM30,000 untuk Sultan Husin dan RM15,000 untuk Temenggung di atas persetujuan perjanjian tersebut. Sekiranya Sultan Husin bersetuju untuk berpindah ke negeri lain maka imbuhan tambahan RM30,000 lagi akan diberikan kepadanya. Akibat dari sikap mementingkan diri, tamak akan wang ringgit dan  ketidakcerdikkan Sultan Husin dan Temenggung maka mereka bersetuju menyerahkan Singapura kepada British. Apa yang menarik ialah Sultan Husin dan Temenggung Abdul Rahman hanya mendapat gaji bulanan dan sedikit sahaja imbuhan kerana sebahagian besar dari peruntukkan imbuhan tersebut telah dipotong oleh British bagi menyelesaikan hutang Sultan dan Temenggung kepada pihak British. Sultan dan Temenggung akhirnya sedar bahawa mereka telah diperdaya oleh British. Tetapi semuanya telah terlambat seperti pepatah Melayu, "Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya". Tinggallah Sultan Husin dan Temenggung di Singapura dengan bergelaran tetapi tiada berkuasa sehinggalah akhirnya Sultan Husin berhijrah ke Melaka dan mangkat di sana.

Menurut Munsyi Abdullah antara sebab utama bangsa Melayu menjadi bangsa yang 'diperbodohkan' di masa lalu adalah disebabkan oleh kezaliman dan penganiayaan yang dilakukan oleh pemerintahnya iaitu raja-raja yang memerintah pada masa tersebut. 

sehinggalah rakyatnya menjadi seumpama tanah yang tada berbaja lagi. 
Akhirnya rakyat menjadi seperti pohon kayu di dalam hutan di mana ditiup angin disitulah rebah. 
Seperti ikan yang kecil-kecil gunanya sebagai makanan segala ikank-ikan besar adanya.

Pada tahun 1965, Perdana Menteri Pertama Malaysia, Almarhum Tuanku Abdul Rahman telah mengulangi kesilapan yang sama seperti yang telah dilakukan oleh Sultan Husin dan Temenggungnya, dengan mengeluarkan Singapura dari Malaysia dan menyerahkannya kepada Lee Kuan Yew atas alasan Cina telah menguasai Singapura dengan 75% penduduknya adalah orang Cina dan hanya 15% adalah orang Melayu. Orang Cina juga dikatakan memiliki kejayaan dan telah menguasai ekonomi negeri tesebut.

Rakyat Malaysia khususnya rakyat asal dan jati negeri Johor tidak mahu melihat sejarah hitam berulang lagi kali ini dengan kerajaan melakukan kesilapan besar dengan 'menjual' Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) kepada Singapura. Singapura pasti akan menggunakan kekuatan kekayaan dan penguasaan ekonomi dengan pendapatan perkapita rakyatnya RM106,000 setahun berbanding rakyat Malaysia RM21,500 setahun bagi 'Meng-Singapura-kan WPI'......

Walaupun kawasan Johor hanya sebahagian yang diambil iaitu Johor Bahru, Pontian (tempat tinggal aku dan keluarga aku tu...huhu...) dan Kulai. Tapi, Johor tetap wilayah Johor...bukan Wilayah Iskandar dalam kata lain wilayah Singapura. Ingatlah, nasib rakyat bukan sama seperti jual beli tanah...yang boleh diambil dan dijual dengan lafaz muamalat..."saya jual,...dan saya beli".Fikir-fikirkanlah..........tanah sebidang, tinggal sekangkang kera, lama-lama sehelai sepinggang je yang ada. Sultan Johorku...Nama  kau 'Iskandar' hanya tinggal nama, kau pun dah mangkat dah...

p/s : Aku tak nak Johor jadi cam Pulau Batam...aku jugak tak boleh benci pada rakyat Singapura buta-buta...sebab yang layak aku benci adalah pihak kepimpinan yang gadai nasib rakyat....

No comments: