Hamba hingga akhirnya

My photo
Aku hanya seorang hamba ALLAH yang kerap buta pada terang cahaya,sering celik pada gelap lorong yang hujungnya mati jiwa, tapi keraguan itu hanya semalam yang caci. Ya ALLAH, relakan aku menangis kerana mendengar kebenaran, jangan biarkan aku ketawa sedangkan di dalamnya penipuan.

Sang Penulis

“Semua penulis akan mati. Hanya karyanyalah yang akan abadi. Maka tulislah sesuatu yang membahagiakan dirimu di akhirat nanti” (Ali bin Abi Thalib).

Tuesday, February 23, 2010

Mungkinkah Aku Terima...(Bahagian 3)


Abang Zul menempatkan kereta Kancil berwarna biru tua di kawasan garaj rumah. Sofea tidak sabar bertemu dengan emak dan ayahnya setelah sebulan tidak pulang ke kampung.
 “Mak dan ayah...sudah lama terpisah, bertemu kembali. Sofea anakmu bagai burung pulang ke sarangnya, hehe...” jerit Sofea setelah keluar dari kereta, dia berlari menuju kepada emak dan ayahnya yang sedang menunggu di anjung rumah.
“Bagi la salam dulu kalau ye pun...” Tegur abangnya sambil membawa beg Sofea masuk ke dalam rumah.
“Assalamualaikum, ayah...mak?” ucap Sofea sambil bersalaman dengan emak dan ayahnya.
“Waalaikumusalam, dah pergi mandi bersihkan diri..." Pesan Pak Talib dan Mak Som kepada anaknya yang malas mandi itu.
Sofea melangkah masuk ke dalam bilik yang kini menjadi milik adik perempuannya. Pak Talib mengekori belakang Sofea, dia ingin berbicara dengan Sofea tentang sesuatu hal. Sofea menjemput ayahnya duduk di atas katil untuk berbual bersama.
“Sofea, dah berpunya? Maksud ayah...dah ada kawan istimewa sekarang ni? Soal ayahnya.
“Muka cam Sofea ni, cimpanzi kat hutan pun belum tentu nak ayah...”jawab Sofea bersahaja.
“hehe...Sofea ni, betul ke? Kalau ada orang yang nak masuk meminang, Sofea terima?” soal ayahnya.
Sofea memegang erat tangan ayahnya, seperti tidak ingin dilepaskan. Dia menatap sedalam-dalamnya wajah ayahnya, yang setiap hari memberikan kata-kata semangat melalui khidmat sistem pesanan ringkas. Setiap kali Sofea menerima kata-kata semangat itulah, dia akan menangis keseorangan. Sofea tidak ingin terpisah awal dengan keluarganya. Kalau dah ada orang masuk meminang maksudnya sudah wajar mendirikan rumahtangga.
“Kalau dah ada jodoh tak ke mana cuma lambat atau cepat je ayah...” jawab Sofea.
“Anak orang lain dapat pakai emas, berlian dan permata...anak ayah dari kecil sampai besar takde apa-apa...ayah tak dapat nak bagi tu semua. Kalau Sofea dah kahwin awal, bila la ayah dapat bagi benda-benda cam gitu.” Kata Pak Talib.
“Semua yang ayah bagi dah lebih dari cukup...Sofea tak nak ini semua ayah. Ayah dah bagi Sofea sesuatu yang lebih bernilai dari harta-harta tu...ayah tunjukkan pada Sofea makna kehidupan, pengalaman susah dan senang yang sebenar. Hal itu lebih bermakna dalam diri Sofea ayah...” Lembut kata-kata itu keluar dari mulut Sofea hingga mampu menitiskan airmata ayahnya, lalu Sofea lap air mata itu perlahan-lahan dengan tangannya.
“Dah la...ayah rasa macam mengganggu emosi Sofea pulak, hemmm...malam ni pegi la jalan-jalan kat Danga Bay, hari sabtu dengan ahad nanti ada hal lain.” Kata Pak Talib sambil mengusap kepala anaknya.
“hal apa ayah?” soal Sofea.
“Rahsia...” jawab ayahnya penuh misteri.
*****
Pada keesokan pagi harinya, Sofea telah dikejutkan dengan panggilan telefon dari Cikgu Amir.  Cikgu Amir dan Sofea memang saling bertukar nombor telefon pada waktu dulu, agar mudah untuk mereka berkomunikasi jika ada keperluan. Ini pun di atas permintaan Cikgu Amir yang ingin menyimpan nombornya.
“Helo...boleh saya cakap dengan Sofea?” pinta panggilan tersebut.
“Ya...saya Sofea, ini Cikgu Amir Ke?” Soal Sofea dengan penuh kekeliruan kerana suara yang bercakap dengannya di dalam telefon ialah suara lelaki muda.
“Bukan, saya anak dia...Ahmad Wafiy. Saya nak jumpa dengan awak sorang saja, dekat Restoran Aliff. Pukul 10:00 pagi nanti.” Jelas pemanggil tersebut.
“mmm...ok, tapi....” Sofea ingin menghabiskan katanya tetapi talian telah diputuskan oleh Wafiy.
Sofea kebingungan...”Apakah sebenarnya yang terjadi dalam rumah ni. Aku dah balik kampung tapi, mak dengan ayah tak bagi tau pun apa hal yang terjadi, sikit-sikit rahsia, lepas tu tiba-tiba ada panggilan pelik ni, garang pula tu...marah dengan aku ke apa mamat ni.” Sofea bermonolog dalaman.
Sofea meminta izin emak dan ayahnya untuk pergi ke Restoran Aliff atas alasan ingin melayari internet kerana di situ ada disediakan perkhidmatan jalur lebar secara percuma. Walaupun dia sudah mempunyai modem jalur lebar. Namun, dia mengatakan yang modem tersebut telah rosak. Seperti biasa, Abangnya tanpa banyak bicara, pergi dengan segera menghantar Sofea di Restoran tersebut tepat pada pukul 9:40 pagi. Perjalanan dari kampung ke bandar memakan masa 20 minit. Setelah sampai, Sofea pergi mendapatkan tempat duduk, dan dengan penuh persoalan di kepalanya menunggu kedatangan Wafiy yang tidak pernah dikenali langsung.
“Hai...oh...inilah, future wife saya” sapa Wafiy.
Sofea tersenyum tawar kerana terkejut dengan pernyataan Wafiy sebentar tadi.
“Assalamualaikum...saudara ni Ahmad Wafiy ke? Macam mana boleh kenal muka saya?” soal Sofea dengan penuh kemusykilan.
“Waalaikumusalam...lupa bagi salam, ye...saya la Wafiy anak sulung Cikgu Amir. Saya dah tengok gambar awak, ayah saya yang tunjukkan.” Kata Wafiy sambil tangannya melambai-lambai memanggil pelayan restoran.
Wafiy memesan Jus Oren dan, Sofea hanya memesan minuman Teh Ais. Mereka tidak ingin makan kerana bukan itu tujuan sebenar. Mereka hanya minum untuk membasahkan tekak sahaja.
“Awak pernah bercinta? Maksud saya sekarang ni” soal Wafiy sambil memandang Sofea.
“Tak...” jawapan yang ringkas dari Sofea.
“Oh...Kenapa awak tak berani pandang saya? dari tadi asik tunduk je, kalau tak pun, asik pandang laut tu je...” kata Wafiy sambil menganggukkan kepala sebagai tanda terima kasih kepada pelayan restoran yang menghantar air.
“Takde apa-apa. Kejap lagi saya pandang la awak” Jawab Sofea sambil matanya melihat air laut kawasan tambak Pontian yang beralun lembut.
“hehe...ada macam tu pulak. Saya nak terangkan sesuatu yang awak tak tau.” Kata Wafiy sambil menyedut minuman Jus Oren yang dipesan tadi.
“Apa yang awak tahu, tapi saya tak tahu...kenapa saya tak tahu? Saya nak tahu juga. Perkara ni mesti berkait antara awak dan saya kan?” soal Sofea dalam senada.
“Banyak cakap rupanya...ingatkan pendiam, petang nanti mak ayah saya nak datang merisik awak, Sofea awak masih ada peluang untuk menolak. Sebab ini bukan rombongan meminang. Kalau rombongan meminang mungkin awak malu untuk menolaknya.” Wafiy berkata dalam nada suara yang umpama merayu.
Merisik...Sofea seakan-akan tidak percaya. Dia berasa sedikit marah kerana tidak tahu akan berita ini. Jadi, inilah yang dirahsiakan oleh mak dan ayahnya.
“Siapa kata saya nak kat awak. Jadi apa tujuan awak jumpa saya?” soal Sofea sambil menyedut Teh Ais yang menyegarkan tekaknya yang kehausan itu.
“Tujuan saya...Sofea, saya dah punya kekasih, satu tempat belajar dengan saya. Saya tak nak awak terima risikan dari ayah saya tu. Saya tak nak awak merana. Saya mencintai orang lain bukan awak. Kalau awak dah terima risikan ni, maknanya awak akan terima pinangan pula lepas tu. Dan akhirnya menikah, awak akan menjadi kekasih halal bagi saya. Sedangkan masa tu hati saya pada orang lain. Saya tak nak korbankan perasaan awak.” Suara hati Wafiy seakan-akan ingin menyelamatkan Sofea dan kekasihnya.
 “Saya faham...jadi keputusan merisik ni, atas permintaan ayah awak, bukan awak kan?” Soal Sofea yang memahami kata-kata Wafiy.
“Betul, Apa yang saya lakukan, saya cuma tak mahu awak terluka. jadi kita kena selamatkan keadaan sekarang. Hanya awak yang mampu membetulkan keadaan sebelum terlambat. Cuba awak bayangkan, kalau kita dah bertunang, kemudian terputus tengah jalan. Apa kata orang lain...mulut tempayan boleh ditutup, mulut orang tak boleh. Sofea, percintaan seperti apakah yang awak mahukan?” begitu panjang penerangan kata-kata yang keluar dari mulut Wafiy siap bersertakan soalan sekali.
“Percintaan selepas perkahwinan yang saya harapkan. Wafiy, saya akan tolong awak dan diri saya sendiri. Insya-Allah.” Sofea membalas kata-kata Wafiy.
“Saya bukan orang macam awak Sofea...saya bercinta baru kahwin, saya tak layak untuk awak. Saya yakin kat luar sana pasti ada yang lebih baik dari saya. Carilah...kalau awak tak cari tak akan jumpa.” Kata-kata wafiy bagaikan nasihat dalam merendah diri.
“Belum tersurat dalam hikayat, ayam keluar mencari musang, belum tersirat di dalam adat, bunga keluar mencari kumbang. Ahmad Wafiy, saya hanya akan tunggu jodoh saya datang sendiri. Setiap manusia ada jodohnya masing-masing. Terima kasih kerana selamatkan saya, dengan penerangan awak yang cukup jelas.” Sofea menyelitkan pantun dalam kata-katanya.
“Sama-sama, maaf la saya tak pandai berkias. Baiklah, saya nak pergi Lapangan Terbang Senai sekarang, tiket pukul 2:00 petang, nak balik UK semula.” Kata Wafiy dan sempat lagi dia menghabiskan minumannya dahulu.
“Awak belajar kat luar negara. Jadi apa?” soal Sofea.
“Jadi jurutera...awak nak jadi cikgu kan. Saya tahu segalanya pasal awak dari ayah saya. Kejarlah cita-cita dulu tau, baru kejar cinta. Saya rasa, ni falsafah yang sesuai untuk awak Sofea.” Kata Wafiy, lalu dia memanggil pelayan restoran untuk membayar harga minuman kami berdua.
Selepas membayar minuman, kami berdua berjalan ke tempat letak kereta. Sofea menemani Wafiy ke keretanya kerana mereka belum habis berbicara lagi. Mereka masih lagi berbincang soal tadi sambil melangkah ke tempat letak kereta.
“Selamat pulang ke sana...awak balik Malaysia semata-mata...” bicara Sofea tak sempat dihabiskan.
“Semata-mata nak jumpa awak, bagi terangkan keadaan ini. Sofea, saya tak mahu melawan ayah saya. Jadi, ini saja jalan terakhir yang ada. Jalan ini, saya harap tak menjejaskan maruah awak.” Kata Wafiy dengan tenang.
“Takdelah...saya tak kisah, apa yang awak buat ni kira bagus lah...hehe, dapat saya siap sedia.” balas Sofea.
“Sofea bila saya renung...redup mata awak tak boleh menipu...saya pandang je dah tau. Walaupun awak sentiasa tersenyum. Tapi, mata awak saya dapat rasakan perasan lain. Awak tak sanggup nak membuat pembohongan terhadap mak ayah awak, dan mak ayah saya kan.” Soal Wafiy dalam nada bersimpati kepada Sofea.
“Saya biasa je...saya dah biasa bab-bab menipu ni, jangan risau...takde apa-apa tau.” Jawab Sofea dalam keadaan mungkin hatinya bersedih.
“Dari tadi asik takde apa-apa je...hehe, ok la. Saya pergi dulu. Sampaikan salam saya pada mak dan ayah awak. Saya minta maaf...” Kata Wafiy sambil menghidupkan enjin keretanya.
“Saya tak perlukan kata maaf awak. Wafiy tak buat salah pun. Ok la, selamat tinggal.” Balas Sofea.
“Bukan selamat tinggal... tapi, jumpa lagi. Itu ayat yang lebih sesuai tau. Assalamualaikum” kata akhir dari Wafiy berserta senyuman.
“Waalaikumusalam.” Salam Wafiy disambut Sofea sambil tersenyum kembali.
Wafiy telah memandu keretanya untuk pergi jauh, dia masih lagi sempat dia menjeritkan perkataan “terima kasih dan semoga bahagia” buat Sofea dengan lambaian tangan yang menandakan dia kan pergi. Selepas itu. Sofea pula meneruskan perjalanan ke pondok menunggu bas, dia mengambil bas untuk pulang ke rumah. Sofea melangkah sambil memikirkan ayat yang sesuai untuk dia luahkan sebagai tanda menipu pada petang nanti.

Pada petang itu, Pak Talib dan Mak Som sudah menyatakan hasrat Cikgu Amir ingin merisik Sofea. Sofea hanya menunggu, dia tidak terkejut kerana dia sudah mengetahuinya dari Wafiy. Dia juga telah menyatakan pada emak dan ayahnya bahawa dia sudah mempunyai kekasih.
 “Mak ayah...kalau Cikgu Amir tanya masa merisik nanti, mak dengan ayah cakap Sofea dah ada pakwe tau.” Minta Sofea pada Pak talib dan Mak Som.
“Aik...sejak bila kau ada pakwe. Malangnya siapa jadi pakwe kau, hehe...” Saleh menyampuk secara tiba-tiba.
“Mulut tu...”Sofea malas melayan adik lelakinya.
“Ayah mesti lah cakap, tak kan la nak gadai kebahagiaan anak ayah cam gitu je, kahwin dengan orang yang dia tak cintai. Betul tak maknya?” Kata-kata dan soalan dari Pak Talib buat Mak Som.
“Betul...tapi, tolak baik-baik la.” Jawab Mak Som.
“Lagi pun mak ayah, ni cuma merisik je...Sofea tak kan terima lah. Sofea nak belajar lagi, yang berkenan kat Sofea ni Cikgu Amir nak jadikan menantu, bukan anak dia yang berkenan.” Kata Sofea bersahaja.
*****
Sesi merisik berjalan dengan lancar. Pak Talib dan Mak Som mengendalikan dengan sebaik mungkin. Pak Talib dan Mak Som menolak risikan dengan baik dengan menyatakan Sofea sudah berpunya. Cikgu Amir dan isterinya berberat hati menerima khabar itu, namun mereka tak mampu berbuat apa-apa.
Hakikatnya, Sofea tidak punya siapa-siapa hanya Allah. Perjalanan yang dia akan tempuh masih lagi jauh. Belum terfikir dalam otaknya akan hal ini. 

Mungkinkah aku terima........cinta yang lain. Bukan cinta Ahmad Wafiy...
p/s : maaf jika penulisan aku terlebih jiwang...hehe...ni cerita rekaan je. nak baca, baca...x nak sudah.

No comments: